05-03-2011، 04:19 AM
کارتگرافيک خود را منفجر كنيد
از عملكرد كارتگرافيك خود در بازيها و برنامههاي سهبعدي گله داريد يا نميتوانيد بازيهاي جديد و مهيج را بر روي كامپيوتر خود به خوبي اجرا نماييد حتمي به فكر ارتقا كارتگرافيك خود خواهيد افتاد اما قبل از اينكه دست به جيب ببريد مطمئن شويد كه از حداكثر كارايي كارتگرافيك خود تا مرز «انفجار» بهره برده ايد . افزايش كارايي كارت گرافيك فراتر از عملكردي كه در حالت عادي دارد با «اُوركلاكينگ» (Overclocking) كارت حاصل ميشود . «اُوركلاكينگ» كارتگرافيك سرعت پردازنده و حافظه گرافيكي را افزايش داده در نتيجه نرخ پردازش داده هاي ويديويي ، نرخ نمايش تعداد «فريم در ثانيه» و به طور كلي كارايي كارت گرافيك بيش پيش خواهد كرد . در اين مقاله قصد داريم تا «اُوركلاكينگ» كارت گرافيك را به صورت آماتوري بررسي نماييم و شما را با خطرها ، مزيتها و چگونگي آن آشنا نماييم .
در حالت كلي به اعمال تغييرات در مشخصههاي يك قطعه كامپيوتر با هدف افزايش كارايي آن قطعه «اُوركلاكينگ» گفته ميشود . اين عمل براي تمام قطعات كامپيوتر قابل تعريف ميباشد اما تنها اُوركلاكينگ پردازنده ، مادربرد ، كارتگرافيك و حافظه اصلي سيستم عموميت پيدا كرده است ، چرا كه افزايش كارايي حاصل از «اُوركلاكينگ» ساير قطعات آنچنان در عملكرد كلي كامپيوتر تاثير گذار نميباشد . اعمال تغييرات در مشخصه هاي اصلي هر قطعه در درجه اول نيازمند شناخت سختافزاري آن قطعه و وظيفه آن در يك سيستم كامپيوتري و در درجه دوم چگونگي ارتباط آن با ساير قطعات ميباشد . به همين دليل بحث «اُوركلاكينگ» همانطور كه در نگاه آماتوري ساده و مختصر به نظر ميرسد در ديد افراد حرفهاي پيچيده و بسيار گسترده ميباشد به طوري كه كتابها و سايتهاي متعددي با محوريت اين موضوع عرضه شدهاند . جذابيت «اُوركلاكينگ» در واقع در پشت اين واقعيت پنهان شدهاست كه سرعت و مشخصههاي حياطي يك قطعه توسط كاربر قابل ارتقا ميباشد به عنوان مثال در اُوركلاكينگ آماتوري كارتگرافيك Geforce 6200 سعي ميگردد تا سرعت و كارايي كلي كارت را تقريبا به اندازه كارتگرافيك رده بالاتر با هسته مشابه (هسته NV43) يعني Geforce 6600 ارتقا داده شود و در اُوركلاكينگ حرفهاي اين كارت گرافيك سعي ميشود تا كارايي كارت Geforce 6200 به حداكثر ميزان ممكن يا در مرز «انفجار» و فراتر از Geforce 6600 افزايش داده شود .
برنامههاي محكزن
پس از «اُوركلاكينگ» كارت گرافيك ، بايد از پايداري تنظيمات جديد اطمينان پيدا كرد . در اين مقاله به برنامههايي استناد شده كه فشار پردازشي سنگيني بر روي كارت گرافيك اعمال ميكنند تا از عملكرد و پايداري آن اطمينان حاصل شود . برنامه هاي متعددي براي اين كار در دسترس قرار دارند كه از جمله آنها 3DMark05 و 3DMark03 و AquaMark مي باشد . هنگام اجراي برنامه محكزن Demo هاي فوقالعاده سنگيني راندو و به صورت همزمان نمايش داده مي شود و در پايان با توجه به نرخ «فريم در ثانيه» به كارتگرافيك سيستم يك امتياز تعلق ميگيرد كه ميتوان از اين امتياز به عنوان ملاك مقايسه كارايي كارتگرافيك استفاده كرد . برنامه هاي محكزن مذكور به سادگي در بازار قابل تهيه ميباشند همچنين برنامه AquaMark در سیدی ماهنامه كاربر شماره ۱۱ (شهريورماه) گنجانده شده است اما در صورتي كه امكان دسترسي به هيچ يك از آنها مقدور نبود ميتوانيد از يك بازي كامپيوتري با گرافيك سنگين كه بر روي كارت گرافيك شما بسيار كند اجرا مي شود جهت محك زدن پايداري سيستم بعد از اُوركلاكينگ استفاده كنيد .
اُوركلاكينگ كارت گرافيك
كارتگرافيك داراي دو مشخصه اصلي ميباشد كه در عملكرد آن به شدت تاثير گذارند . سرعت هسته «پردازندهگرافيكي» (GPU Core Speed) و سرعت حافظهگرافيكي (Vedio Memory Speed) ، «پردازندهگرافيكي» وظيفه راندو كردن هر فريم سه بعدي را بر عهده دارد و اوركلاك كردن آن به معني افزايش سرعت هسته ميتواند نرخ «فريم در ثانيه» بيشتر و درنتيجه كارايي بالاتري را ارائه نمايد . در صورتي كه تا كنون بازي ها كُند و «فريم فريم» اجرا ميكرديد با اين ترفند ميتوانيد تا حدودي اجراي بازي در حالت عادي را تجربه نماييد و يا اگر براي راندو كردن انميشينها و طراحيهاي خود ساعتها وقت صرف ميكنيد هم اكنون ميتوانيد اين زمان را كاهش دهيد . اما اگر پردازنده گرافيكي شما تكنولوژي هاي به كاربرده شده در طراحي يك بازي را به همراه نداشته باشد و نتواند آن را اجرا نمايد اُوركلاكينگ پردازنده گرافيكي هيچ مزيتي براي شما در اين مورد به شمار نميآيد .
دادههاي ويديويي كه پردازندهگرافيكي موظف به پردازش آنها ميباشد در داخل حافظههاي گرافيكي ذخيرهسازي ميشوند ، تراشههاي اين حافظه بر روي كارت نصب شدهاند و افزايش سرعت آنها موجب ميشود تا «پردازنده گرافيكي» را سريعتر تغذيه نمايند لذا زمان انتظار براي دسترسي به حافظه گرافيكي كمتر از پيش خواهد گشت .
در اُوركلاكينگ اصولي كارت گرافيك سرعت پردازنده گرافيكي و حافظه آن تواما افزايش داده ميشود اما اين افزايش سرعت چه عوارضي را به همراه دارد ؟
آيا اُوركلاكينگ به كارت گرافيك صدمه ميزند ؟
بله ، امكان صدمه ديدن كارتگرافيك در اُوركلاكينگ وجود دارد اما براي افرادي كه سعي ميكنند كارت گرافيك خود را به شدت اوركلاك و برنامه هاي سه بعدي را بر روي آن اجرا نمايند در غير اين صورت آسيب ديدن كارتگرافيك به خصوص كارتگرافيكهاي مدرن بعيد به نظر ميرسد ، هرچند كه غير ممكن نميباشد . تنها راه «منفجر كردن» كارت گرافيكهاي مدرن ، اُوركلاكينگ آنها بسيار فراتر از حالت استاندارد و پافشاري براي اجراي برنامه هاي سه بعدي سنگين روي آنها ميباشد . اين كار موجب ميشود تا درجه حرارت پردازنده گرافيكي و حافظه هاي آن بسيار بالاتر از محدوده مجاز رفته و تراشهها را دچار آسيب نمايد . وجود يك سيستم تهويه مناسب براي ايجاد جريان هواي پيوسته بالاي خنك كننده كارتگرافيك در اُوركلاكينگ پيشنهاد داده ميشود اما الزامي به وجود همچين سيستمي نميباشد و مزيت استفاده از آن اُوركلاكينگ بيشتر و افزايش ضريب اطمينان آن ميباشد . پردازندههاي گرافيكي جديد ATI و NVIDIA به همراه يك «كنترلگر حرارتي» عرضه ميشوند كه در صورت بالابودن درجه حرارت سطح تراشه قبل از اينكه به آن آسيبي برسد سرعت و توان مصرفي آن را كاهش مي دهد . در صورتي كه اُوركلاكينگ كارتگرافيك مطابق با مراحلي كه در ادامه به آن اشاره شده صورت گيرد احتمال صدمه ديدن كارت به حداقل خواهد رسيد .
چگونه كارت گرافيك خود را اوركلاك كنيم ؟
براي اوركلاك كردن كارت گرافيك نرمافزارهاي متعددي وجود دارد كه ما نرم افزار RivaTuner را براي اينكار پيشنهاد ميدهيم . اين نرم افزار با ظاهري ساده قابليتهاي فوقالعادهاي را ارائه ميكند و كاركردن با آن نيز آسان ميباشد .
كه RivaTuner حجم كمي دارد و به سادگي ميتوان آن را از http://downloads.guru3d.com/download.php?det=163 دانلود كرد.
در برگه اول برنامه مشخصات كارتگرافيك ، مانيتور و نسخه درايور فعلي ، نمايش داده شده است . (تصوير شماره 1) در نيمه پايين اين برگه بر روي دكمه Customize Driver Setting كليك نماييد تا ليستي از آيكون ها جهت اعمال تغييرات در درايور كارتگرافيك نمايش داده شود . اولين آيكون به نام System Setting مربوط به «اُوركلاكينگ» كارتگرافيك ميباشد كه پس از انتخاب آن وارد پنجره System Tweaking خواهيد شد (تصوير شماره 2) ، در اين پنجره مي توانيد فركانس پردازندهگرافيكي و حافظههاي آن را كم و زياد كنيد . در ابتدا سرعت پردازندهگرافيكي و حافظه آن در حالت استاندارد قرار دارند و در دو طرف آن بازه اطمينان اُوركلاكينگ با دو علامت كوچك مشخص شده است . اين بازه با توجه به تنظيمات درايور تخمين زده شده است و نمي توان اين فرض تئوري را ملاك حداكثر اُوركلاكينگ قرار داد . براي كارت گرافيك هاي مبتني بر پردازنده گرافيكي NVIDIA در بالاي پنجره System Tweaking يك منوي كركره اي ظاهر مي شود كه توسط آن ميتوان اوروكلاكينگ در حالت پردازش دو بعدي و در حالت پردازش سه بعدي را از يكديگر تفكيك نمود . در پردازنده هاي گرافيكي مدرن NVIDIA سرعت پردازنده گرافيكي در حالت كار با برنامه هاي دو بعدي يا برنامه هايي كه نياز به توان پردازشي زيادي ندارند به صورت خودكار كمتر از حالتي ميباشد كه برنامه هاي سه بعدي و بازي ها در حال اجرا ميباشند . به همين خاطر هنگام اُوركلاكينگ كارت گرافيك هاي مبتني بر پردازنده گرافيكي NVIDIA بايد ابتدا از منوي كركرهاي گزينه Performance 3D انتخاب و سپس سرعت پردازندهگرافيكي و حافظه آن افزايش داده شود .
حال بايد مشخص كرد كه فركانس پردازندهگرافيكي و فركانس حافظه را حداكثر تا چه ميزان ميتوان افزايش داد .
اُوركلاكينگ تا مرز انفجار !
حداكثر فركانسي كه پردازندهگرافيكي و حافظه آن ميتوانند بر روي يك كارتگرافيك به صورت پايدار اتخاذ كنند به كمك روش هاي علمي يا تئوري بدست نميآيند ، چرا كه در هر كارتگرافيك با توجه به پردازندهگرافيكي و كيفيت طراحي كارت به حداكثر به ميزان مشخصي «اُوركلاكينگ پايدار» مي شود و اين ميزان با توجه به سيستم تهويه داخل كيس و نحوه تغذيه كارتگرافيك نيز وابستگي دارد ، لذا تنها راه براي بدست آوردن نرخ حداكثر فركانسهاي پردازندهگرافيكي و حافظه آن با روش تجربي ميباشد كه در ادامه طي پنج مرحله شرح داده شده است .
منظور از «اُوركلاكينگ پايدار» يك كارت گرافيك اين است كه افزايش فركانس از حداكثر ميزان آن فراتر نرفته و عملكرد كارتگرافيك تحت تاثير عوارض «اُوركلاكينگ» قرار نگيرند . ناپايداري هاي مشاهده شده در اُوركلاكينگ «آرتيفكت» (Artifact) نام دارد . معمول ترين آرتيفكت ها عبارتند از :
دانههاي برف (Snow) كه هنگام اجراي برنامه محكزن ديده ميشوند . پيكسلهاي سفيدرنگي كه به دليل زياد بودن سرعت پردازندهگرافيكي و عدم هماهنگي آْن با سرعت ساير منابع پردازش آنها دچار اخلال شده است . نمونهاي از يك فريم برنامه محك زن 3Dmark 03 كه دانههاي برف در آن مشاهده شده در تصوير شماره (3) نشان داده شده است .
متوقف شدن برنامه محكزن حين اجرا يا اختصاص دادن امتياز بسيار كم به كارت گرافيك در حالت اُوركلاكينگ .
خطوط ناهموار و پلهپله يا خطوط سياهرنگ غيرمعمولي كه در تصوير مشاهده مي شوند و يا اشيائي كه در زمينه تصوير يا پس زمينه آن به صورت غيرعادي چشمك ميزنند .
هرگونه تغيير غيرعادي در برنامه محكزن نسبت به قبل از اوركلاك كارت گرافيك .
حال كه با ناپايداريهاي ناشي از «اُوركلاكينگ» آشنا شديد به سراغ روشي ميرويم كه به كمك اين ناپايداريها ميتوان حداكثر نرخ سرعت براي پردازندهگرافيكي و حافظهي آن را ، بر روي هر كارت گرافيكي را پيدا كرد و از پتانسيل هاي كارت گرافيك كاملا استفاده نمود .
۱. ابتدا برنامه اُوركلاكينگ و برنامه محكزن را نصب نماييد و مطمئن شويد كه با نسخه درايور فعلي شما سازگاري دارند . برنامه RivaTuner با درايور Catalist 5.5 كارت گرافيك هاي ATI كمي تداخل دارد لذا ما براي تست نسخه 5.4 را نصب كرديم پيشنهاد ميشود كه قبل از اُوركلاكينگ درايور كارتگرافيك را به روز نماييد و در صورت امكان از درايورهايي بهينهسازي شده مانند DNA-Force ها يا Omega-ware ها استفاده نماييد . معمولا درايورهاي بهينه شده محدوديتهاي اوركلاكينگ درايورهاي استاندارد را ندارند ، مجموعه كاملي از اين درايورها در سايت http://www.guru3d.com/ گردآوري شده است . سپس برنامه محكزن خود را اجرا نماييد و امتياز يا نرخ «فريم بر ثانيه» كارت گرافيك خود را در حالت استاندارد يادداشت نماييد تا پس از اوركلاكينگ مشخص گردد چه ميزان افزايش كارايي حاصل شده است .
۲. با ثابت نگه داشتن فركانس حافظهگرافيكي ، فركانس هسته پردازندهگرافيكي را به طور متوالي هر بار 5 الي 10 مگاهرتز افزايش دهيد و پس از هر مرحله افزايش فركانس برنامه محكزن خود را اجرا نماييد . در صورتي كه حين اجراي برنامه با آرتيفكت روبرو شديد تنظيمات آخرين مرحله اُوركلاكينگ پايدار ، كه بدون آرتيفكت برنامه محكزن با آن اجرا شده را يادداشت نماييد .
۳. كامپيوتر خود را خاموش كنيد و اجازه دهيد تا كارتگرافيك به خوبي خنك شود ، سپس سيستم را مجددا راه اندازي نماييد و به اندازه آخرين فركانس پايدار مرحله 2 پردازنده گرافيكي را اوركلاك نماييد ، اين بار برنامه محكزن خود را با تنظيمات سنگينتر از حالت قبل با وضوح بيشتر و اعمال فيلتر بر روي پيكسل ها اجرا نماييد تا حداكثر فشار ممكن بر روي پردازنده گرافيكي با فركانس جديد اعمال شود ، در صورتي كه حين اجرا برنامه با آرتيفكت روبرو شديد 3 الي 5 مگاهرتز فركانس هسته را پايين آورده و مجددا مرحله 3 را تكرار نماييد و در صورتي كه با آرتيفكت روبرو نشديد فركانس جديد هسته پردازنده گرافيكي را يادداشت نماييد .
۴. مشابه مرحله 2و3 اين بار با ثابت نگه داشتن فركانس هسته پردازندهگرافيكي و افزايش مرحله به مرحله فركانس حافظه گرافيكي در هر مرحله به ميزان 10 الي 15 مگاهرتز حداكثر فركانس پايدار حافظه را نيز ثبت نماييد .
۵. هم اكنون هر دو فركانس بدست آمده از مرحله 3 و 4 را به صورت توام روي كارت گرافيك خود اعمال كنيد و برنامه محكزن را جهت ارزيابي پايداري در حالت جديد راه اندازي نماييد در صورتي كه در اين حالت آرتيفكت مشاهده كرديد هر دو فركانس را 3 الي 5 مگاهرتز كاهش داده و مجدد پايداري سيستم را آزمايش كنيد در صورتي كه پايداري سيستم به كمك برنامه محكزن تاييد شد ، پس از راه اندازي مجدد كامپيوتر ، با فركانس هاي بدست آمده كارت خود را اوركلاك نماييد و يك بازي روي آن اجرا نماييد در صورتي كه بازي به خوبي اجرا شد شما موفق شديد كارت گرافيك خود را «منفجر» كنيد .
توصيه هاي ايمني پس از اُوركلاكينگ
همانطور كه ملاحظه فرموديد برنامه محكزن در روند اُوركلاكينگ كارت گرافيك اهميت فراواني دارد ، لذا توصيه مي شود كه از برنامههايي محكزن سه بعدي استاندارد مانند 3Dmark03 براي ايفاي اين نقش حياتي استفاده شود و براي محك زدن پايداري سيستم ، برنامه به صورت كامل اجرا شده تا به سيستم امتياز داده شود و مقايسهها بر اساس امتيازها صورت بگيرد .
اُوركلاكينگ كارت گرافيك موجب افزايش درجه حرارت سطح تراشههاي آن خواهد شد به همين خاطر در صورت امكان از تهويه مناسب هواي داخل كيس اطمينان حاصل نماييد . در كيسهاي ATX تدبير مشخصي براي تهويه كارتگرافيك در نظرگرفته نشده و در صورت نياز بايد به صورت دستي فنهاي 80 ميليمتري به جلو و عقب كيس نصب نمود تا جريان هواي مطلوب را ايجاد نمايند . در اوركلاكينگ حرفه اي كارت گرافيك سيستم تهويه كارت گرافيك به طور كلي تعويض يا يك خنك كننده اضافي به صورت مستقيم بر روي آن نصب مي شود ..
اُوركلاكينگ كارت گرافيك به صورت دائمي پيشنهاد داده نمي شود حتي در حالتي كه كارت گرافيك شما از تهويه مناسب برخوردار باشد چرا كه توان مصرفي كارتگرافيك در اُوركلاكينگ بالا رفته و اين افزايش توان مصرفي به صورت دائم ، مدار تغذيه كارت را تحت فشار قرار ميدهد . در صورتي كه از كارتگرافيكهايي استفاده ميكنيد كه با كانكتور برق اضافي تغذيه ميشوند ، هنگام اُوركلاكينگ سعي كنيد اين كانكتور مستقيما از منبع تغذيه به كارتگرافيك وصل شود و در ميان مسير قطعه ديگري را تغذيه نكند ، زيرا توان الكتريكي دريافتي توسط كارتگرافيك در اين حالت كاهش پيدا خواهد كرد .
پتانسيل اُوركلاكينگ
هر كارتگرافيك با توجه به مرغوبيت برد ، نوع تراشه هاي حافظه و نوع پردازنده گرافيكي پتانسيل اُوركلاكينگ مشخصي دارد . در كارتگرافيكهايي كه طراحي برد مناسب دارند سازنده كارتگرافيك مدار تغذيه را به نحوي طراحي كرده كه كارت بتواند توان مصرفي بالاتر از توان مصرفي استاندارد كارتگرافيك را نيز در صورت نياز تامين نمايد همچنين عملكرد خنككننده كارت گرافيك نيز در مرغوبيت آن تاثير گذار مي باشد . تراشه هاي حافظه اي كه بر روي كارت گرافيك نصب مي شوند ، حداكثر تا فركانس مشخصي به صورت رسمي (تاييد شده از سوي توليد كننده تراشه) كار مي كنند كه سازنده كارت گرافيك ميتواند با انتخاب تراشههايي كه عملكرد آنها در فركانس هاي بالاتر از حالت استاندارد برد نيز تضمين شده باشد پتانسيل اُوركلاكينگ كارت گرافيك را بالا ببرد .
معمولا پردازندههاي گرافيكي كه با كم كردن سرعت هسته و حذف برخي مشخصه هاي ديگر از بازار محصولات گرانقيمت به بازار محصولات ميان قيمت راه يافته اند ( مانند Geforce 5900XT يا Radeon 9800SE ) و پردازنده هايي كه با اين محدوديت ها از بازار محصولات ميان قيمت براي بازار محصولات ارزان قيمت در نظر گرفته شده اند (مانند Geforce 6200 يا Radeon 9550) پتانسيل اوركلاكينگ فراواني دارند به همين خاطر ميتوان به كمك اوركلاكينگ كارايي آنها را تا هم خانوادههاي سريعتر خود با هسته مشابه افزايش داد . به عنوان مثال پردازندهگرافيكي كارتگرافيكهاي Geforce 5900XT و Geforce 5900 و Geforce 5900 Ultra همگي NV35 مي باشد لذا اوركلاكينگ پايين ترين عضو اين خانواده يعني 5900XT (با فركانس هسته 390 و حافظه 700 مگاهرتز) به اندازه سريعترين عضو يعني 5900 Ultra (با فركانس هسته 450 و حافظه850مگاهرتز ) سبب ناپايداري از ناحيه پردازندهگرافيكي نخواهد شد . بدون شك سيستم خنككننده ، مدار تغذيه و حافظه هاي كارت 5900XT عملكرد ضعيف تري نسبت به همتاهاي خود در كارت 5900 Ultra دارد لذا در صورتي كه فركانس 5900XT دقيقا برابر فركانس هاي 5900 Ultra تنظيم شود ، بروز ناپايداري از اين ناحيه ها محتمل مي باشد . در اوركلاكينگ حرفهاي به دنبال اين هستيم تا عملكرد ناحيههاي مسبب ناپايداري در حد 5900 Ultra ارتقا داده شود .
دوستان اميدوارم بدردتون خورده باشه .كساني كه اين كار رو انجام دادند لطف كنند نتيجه كار رو در اين تاپيك يا تاپيك گرافيك بنويسند .
راستي خيلي از دوستان در مورد 9550 عشق اوركلاك بودن خدمتتون عرض كنم كه اين درايور كه در پايين لينكش گذاشتم براي اوركلاك اين كارت مورد استفاده قرار ميگيره در حال حاضر يه دستكاريهايي روي نسخه اورجينال اين درايور كردند تا شرايط براي اوركلاك آسون تر بشه و بايد دانلودش كنيد:
Catalyst 5.9 v6.14.10.6571
حجم :28.5 MB
براي دانلود اين درايور مخصوص به صفحه زير برويد:
http:///
لازم به ذكر است چناچه دوستان تمايل به اين كار دارند حتما لازم نيست درايور بالا رو دانلود كنند بلكه به صفحه زير برويد و درايور مورد نظر خود رو دانلود كنيد .به اين نكته توجه كنيد كه درايورهايي كه در اين صفحه گذاشته ميشه براي همه كارتهاي شركت ati ميباشد و نياز نيست كه حتما مثلا كارت مخصوصي داشته باشيد.فكر كنم در تاپيكهاي ديگه به اندازه كافي من و بقيه دوستان توضيح داديم:
http:///
براي دانلود درايورهاي nvidia به اين صفحه مراجعه كنيد:
http:///
اينم لينك ورورد به صفحه دانلود نرم افزارهاي محك كن كه كارايي كارت رو مورد بررسي قرار ميدند:
3DMark05 Build 1.2.0 (Full Version)
http:///
AquaMark 3
http:///
سی پی یو :
وقتی شما فرکانس رو ثابت نگه میداری و ولتاژ رو زیاد کنی فقط توان مصرفی و طبع اون دما بالا میره..طبیعیه که هر چقدر ولتاژ یا امپراژ اضافی وارد سیستم بشه بصورت گرما ازاد بشه و حتی صدمه بزنه//
ولی وقتی فرکانس بالا میره توان مصرفی هم زیاد میشه و 2 راه میمونه واسه جبرانش..:
1. امپراژ ورودی زیاد بشه که ممکنه به ریگلاتور ها و یا پاور اسیب بزنه و کلا بطور اتوماتیک کمتر اتفاق میوفته..
2. ولتاژ رو زیاد کنیم تا حدی که به مرز جبران توان مصرفی برسیم..
در مورد رم ولتاژ ضروری ترین کار تلقی میشه..بطور کل اصلا استاندارد رمهای باس بالا رو ولتاژ بالاس..
در مورد پردازنده نسبت ولتاژ و فرکانس خطی نیست..تقریبا سینوسیه..بهینه ولتاژ رو میشه با ازمون و خطا پیدا کرد مثه این نمودار:
اين رو قبول داريد كه باتري ماشين 12 ولت هست . حالا وقتي ضبط ماشين روشن هست ما اگر صداي ضبط رو زياد كنيم توان مصرفي ضبط زياد ميشه خب اين توان اضافه شده از كجا بايد تامين بشه ؟ ما كه نميتونيم ولتاژ رو زياد كنيم . پس اين توان با بالا رفتن امپر كشيده شده از باتري ماشين تامين ميشه.
توي كامپيوتر هم همين طوره من قبول دارم كه با اوركلاك كردن توان مصرفي زياد ميشه ولي اين توان اضافي با كشيدن امپر بيشتر از پاور سيستم تامين ميشه نه با افزايش ولتاژ . نه تنها پردازنده بلكه توي هر وسيله برقي افزايش ولتاژ باعث كاهش عمر وسيله ميشه. اگه حرف من رو قبول نداريد از يه مهندس الكترونيك بپرسيد.
قتی موفستهای یه برد نمیتونن امپراژ بیشتر از یه حد خاص رو تحمل کنند و امکان خرابیشون هست افزایش ولتاژ لازم میشه..
در مورد نوسانسازها اون قضیه افزایش ولتاژ و کاهش عمر در حالتی که توان مصرفی با توان تزریقی برابر باشه هیچ مشگلی از نظر فنی نداره..گرچه گرمای تولیدی بخاطر اینکه افیشنسی ثابت میمونه بالامیره ولی این معناش اسیب به پردازنده نیست..
در ضمن پاور هم محدودیت دادن امپراژ داره..وقتی کم بیاره از ولتاژ مایه میزاره..تمام پاور ها میزان نهایی تامین اپراژ رو ذکر میکنند..
در مورد خطر داشتن یا نداشتن اورکلاک بهترین نظریه موجود نظریه ویفرهای ثابت هستش..
شما یه پردازنده ( اعم از VPU--GPU--CPU--PPU) میخرید..رو یکی نوشته 6200 و دومی نوشته 6600...خوب مسلما این نکته واضحه که ویفرهای تولید این دو قطعه یکسانند..پس هر کسی میتونه اولی رو به دومی نزدیک کنه بدون مشگل..حتی بدون ولتاژ..نمونش:
سری 800 اینتل در باس 800 با پردازنده 820 شروع شده تا 840 ادامه داره..و یه پردازنده باس 533 این بین هست بنام 805..
تقریبا با تمام بردها میشه این 805 رو تا فرکانس 840 یعنی 3.2 گیگاهرتز بدون هیچ مشگلی و بدون اضافه ولت اور کرد..نظریه ویفرهای یکسان میگه این کار عملیه و عملی هم هست..
وقتی بخوایم از 3.2 بالاتر بریم نبود ولتاژ حس میشه چون حد سرعت استاندارد و نهایی ویفر شکسته میشه..
یکم عقبتر برگردیم..پردازندهای Pentium 1 اینتل..و یا پنتیوم2 و یا 3.. همه این پردازنده ها ولتاژ متفاوت داشتن..هر وقت فرکانس یه هسته خاص بالا میرفت ( بالارفتن مولتیپر.) ولتاژ خاص خودش رو طلب میکرد..که با جامپر عوض کردن قابل تنظیم بود..
چرا اینل اون زمان نمیگفت برید امپراز زیاد کنید..دلیل داشت چون تو یه فرکانس خاص یه نوسانگر ( یه تک ترانزیستور خاص.) ولتاژ پایه برای امیتر -بیس لازم داره..ولی ولتاژ هم حدی داشت که جلوی تکثیر بهمنی رو بگیره..در هر حال
فرکانس مطمئنه نسبت به مشخصه ترانزیستور اون زمان یه ولتاژ بهینه داشت که خود اینتل اعلام میکرد..
در مورد رم این قضیه همونطور که گفتم خیلی جا افتاده تره..
مثال..ولتاژ استاندارد DDR2 400-533 حدود 1.8 ولت هستش..همین استانداردها میگن برای رمهای باس 800 حدود 2تا 2.2 ولت لازمه..و همین استانداردها میگن برای باس 1000 حدود 2.3 ولت لازمه..
چرا اینجا با افزایش ولتاژ قضیه رو حل نمیکنن..ترانزیستور ژرمانیوم که مثه ترانزستور قدرت نمیشه تامین کرد....اگر میشد مشگل همه حل میشد..
__________________
نرود میخ اهنین در سنگ !
كمي هم در مورد اوور كلاك صحبت كنيم - اصلا اوور كلاك چيه يا چرا انجامش مي ديم !
بالابردن فركانس كاري يه قطعه و بهره كشيدن از در سطح بالاتر از حد تعيين شده اصطلاحا اوور كلاك ناميده مي شود . كار خوبي نيست ! اما خوب هيجان داره - تازه ميشه از قدرت بالاتر هم بهره برد .
شركت هاي سازنده قطعات اصولا در شرايط كاملا مطمئن مي آن يه فركانس كاري رو براي قطعه معرفي مي كنن - يعني در واقع در شرايط بهترين Performance رو داره اما وقتي اوور ميشه معمولا تا حدي مشكل پيش نميآد اما از حالت ايده آل هم خارج ميشه - خلاصه مشكلات يكي يكي نمايان ميشه
مثل دماي بالاتر , عدم پايداري و ...
خوب اين از مقدمه - حالا براي اوور كلاك به چي احتياج داريم :
1)مادربوردي كه امكان تغيير دستي FSB و يا حتي MultiPlier رو داشته باشه .
2)Cooling مناسب - البته تا حدي ميشه به همون Air Cooling اعتماد كرد ولي براي رسيدن به اوور كلاك عالي كافي
نيست .
3)رم هاي مناسب
4)اطلاعات كافي , حوصله و كمي هم شانس .
خوب حالا بريم سر تعاريف مورد نيازمون - چند تا تعريفي كه بايد بدونيد رو بطور خلاصه در دو پست براتون مي آرم .
به اوليش دقت كنيد :
FSB : اولين و مهمترين قضيه اينه كه بدونيد در مادربورد يك فركانس پايه هست كه بر اساس اون قطعات مي تونن كار كنن و ديتا ارسال كنن . Front Side Bus در واقع باس جلويي يا بعبارتي گذارگاه ارتباطي CPU با چيپ شمالي هست .
در مورد FSB تعاربف مختلفي هست اما اون چه كه براي ما از تعريف مهمه System Bus Speed يا سرعت ارتباطي
از طريق اين باس هست .
براي مثال يه پردازنده Pentium 4 با FSB 800 توانايي ارسال ديتا در اين فركانس رو داره .
اما اينجا فركانس پايه 200 مگاهرتز هست كه بدليل Quad كار كردن پردازنده هاي اينتل تبديل ميشه به 800 مگا هرتز .
خلاصه اينكه سرعت ارسال ديتا يا ارتباط با باس براي هر قطعه ميشه FSB اون .
براي رم هم همين تعريف هست . براي مثال ارتباط DDR2 400 با باس در فركانس 400 مگا هرتز هست .
در اينجا هم فركانس پايه 100 مگاهرتزه و فركانس كاري ميشه 200 مگاهرتز و نهايتا چون DDR ها توانايي ارسال در هردو لبه سيكل را دارن تبديل ميشه به 400 مگاهرتز كلاك Nominal يا فركانس اسمي .
گذشته از موارد بالا چند نكته ديگه هم هست :
هر چه فركانس بالاتر بره پهناي باند و در نهايت Performance بيشتر ميشه .
اما هميشه RAM و مادبورد در افزايش FSB محدوديت دارن و اوور كلاك رو محدود مي كنن
خوب اميدوارم متوجه شده باشيد ( تعاريف بالا ساده بودن شايد پيچيده ترش رو هم بشه پيدا كرد اما لپ كلام همينه )
PCI Bus : اين هم كه مشخصه - فركانسي هست كه PCI Cards و هارد و USB Device هاتون باهاش كار مي كنن .مقدار پايه هم معمولا 33.3 مگاهرتزه . مهم ترين نكته اينه كه با افزايش اين فركانس Performance
افزايش پيدا نمي كنه و بر عكس افزايشش باعث ناپايداري سيستم ميشه - حتي گاهي داده هاي Device هم از بين ميرن .
لذا بهترين مادربورد براي اوور كلاك اينه كه بشه فركانس PCI Bus رو قفل كرد .
خلاصه حتما دقت كنيد كه فركانسش از 38 بالاتر نره كه اوضاع بهم مي ريزه .
AGP Bus : اين مورد هم در واقع فركانس كاري AGP Bus هست و برابر PCI Bus * 2 است .
تقريبا ميشه 66.6 مگاهرتز . افزايشش پهناي باند بيشتر رو سبب ميشه اما اصلا احتياجي نيست . اين مورد هم اگه بشه قفلش كرد عالي ميشه !
MultiPlier : در مورد فركانس پايه در هر مادربورد صحبت كرديم . عدد ضريب در فركانس پايه ضرب ميشه و فركانس كاري پردازنده رو بوجود مي آره - مثلا همون 200 يادتونه !؟ در ضريب 11 ضرب ميشه و فركانس 2200 رو فراهم مي كنه .
CPU Cache : اينم كه مشخصه و همه بلدن . حافظه اي است روي CPU . سطح 1 كمتر ولي با سرعت بالاتر .
سطح 2 بيشتر و سطح 3 هم كه در بعضي پردازنده ها هست . زياد شايد مهم نباشه اما محض اطلاع خوبه .
updated