Parsi Coders

نسخه‌ی کامل: فرمت PNG چیست ؟
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
قابلیت بارز این فورمت یعنی PNG که مخصوصاً طراحان وب رو به سمت خودش جذب کرده ، شیوه ذخیره رنگها به صورت palette است. (دقیقاً مشابه فایلهای GIF با این تفاوت که طیف بیشتری از رنگها رو دربر میگیره)
فایلهای PNG بصورت PNG-8bit و PNG-24bit می باشن. فایلهای PNG-8bit از پالت 256 رنگی استفاده میکنند و قابلیت transparent رو ندارند(درست مثل فایلهای GIF) بر خلاف فورمت PNG-24bit که پالت اون تا 16.7 میلیون رنگ رو در خودش جای میده و همین دامنه وسیع باعث ساپورت اون از تصاویر transparent شده.
توجه داشته باشید که در اینجا transparent به مفهوم شفاف بودن بخشی از تصویر به طوری که زمینه و پشت تصویر نمایان باشد بکار رفته است(حالت شیشه ای) و به معنی حذف بخشی از تصویر و نمایان شدن زمینه بکار نرفته.
در واقع به عقیده من و بر حسب تجربه، هیچ تفاوتی به لحاظ کیفی بین GIF و PNG-8bit وجود نداره یا حداقل من ندیدم.
اما وقتی صحبت از PNG-24bit میشه، اونوقت قضیه خیلی متفاوت میشه. فکر نمیکنم جایگزین دیگه ای برای این فورمت روی وب وجود داشته باشه.
PNG-24bit به دلیل خواصی که عرض شد طبیعتاً حجم بالاتری به نسبت PNG-8bit داره و PNG-8bit هم به نسبت GIF در اغلب موارد حجم کمتری داره.
در واقع اگر خواصی مثل transparent مطرح باشه بهترین (شایدم تنها) گزینه برای وب، علارغم اینکه ممکنه حجم فایل خیلی بالا بره، استفاده از PNG-24bit است.
منبع:weblog.nabi.ir