Parsi Coders

نسخه‌ی کامل: علت روشن نشدن ماشین ( خودرو ) و حل مشکلات
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
درود
دوستان در این مقاله به مبحث روشن نشدن خودروی 206 بحث میکنم ولی در تمامی ماشین ها این مبحث مشترکه حالا مثل خودروی 206 با وجود سنسورهای بیشتر کمی فرق داره ولی مبحث مشترکه
من یک 206 تیپ 1 مدل 80 دارم , خلاصه داداشم ماشین رو میبره بیرون و به من زنگ میزنه که خودروی 206 پس از استارت زدن روشن نمیشود.
نگاه به امپر بنزین کردم دیدم نرسیده به درجه روشن شدن چراغ بنزین هست , پس از استارت زدن اصلا خودرو هیچ نوع احتراقی صورت نمیگرفت.
من با دوستم ماشین رو با بدبختی انتقالش دادیم یکی از تعمیرگاه ها ( تنظیم موتوری )
پس از بازدید خودروی 206 شیلنگ بنزین رو جدا کردند و با اتصال یک سیم به قطب مثبت باتری و یک سیم به فیوزها ( دقیقا با سیم سر فیوزها میزدن که پمپ بنزین رو یک سره کنن
تست کردن و گفتن پمپ سوخته است.

حدود 90 هزار تومان هزینه پمپ و 15 هزار تومان دستمزد حساب کردند.
بعد از کلی استارت خوردن ماشین روشن شد و در کامپیوتر هیچ خطایی ثبت نشد , پس از حرکت دوباره خودرو خاموش شد و با چندین استارت روشن شد.
هنگام انتقال به خانه پس از چند ساعت با 30 و الی 40 استارت ماشین روشن شد.
ماشین در دنده 2 بسیار کند بود جوری که میخواست خاموش کنه
از تعمیرکار پرسیدم گفتن سوزن انژکتورها گرفتگی داره , اشغال باعث مسدود شدن شده , شما باید سوزن ها رو تمیز کنید.
من یک ماه پیش 2 سوزن انژکتور ماشین رو عوض کرده بودم.
رفتم پیش یکی از دوستان یک محلول انژکتور شور دادن ( یک محلول انژکتور شور لیکومولی به قیمت 35 هزار تومان خریدم )
پس از استفاده از انزکتور شور لیکومولی ماشین بهتر کار میکرد و احساس میکردم موتور بهتر کار میکند.
برای استفاده از انژکتور شور در باک شما باید یک باک بنزین بزنید و کل محلول رو خالی کنید ( ترجیحا از بنزین سوپر و جایگاه معتبر استفاده کنید )

و کل بنزین باید بسوزه تا سوزن انژکتور های شما تمیز شود.

خلاصه به جای رسید که خودم اقدام به باز کردن سوزن انژکتورها و تمیز کردن سوزن ها کردم ولی باز خودرو با چندین استارت روشن میشد و دارای شتاب بسیار کمی بود.
و همچنین اقدام به تعویض شمع های خودرو به شمع های ایساکو (فابریک ) کردم
به تعمیر کار مراجعه کردم و گفتم پمپ بنزین شما دارای مشکل هست , گفت نه نیست سوار ماشین شد کلی استارت بیخود زد و اینقدر به موتور گاز داد که درب مخزن روغن هیدرولیک پرتاب شد بیرون !
گفت باید گاز بدم نفس ماشین باز بشه و من میدونستم این کارها بی دلیله ( بعد از تست هیچ خطایی در کامپیوتر ثبت نشد )

 من گیر دادم که باید پمپ بنزین تعویض بشه , فرداش پمپ رو عوض کردن و با تک استارت ماشین روشن شد (یکی از بس های گیرنده سوزن انژکتور رو بد جا زده بودم و بنزین نشتی میداد)
و تعمیر کار مشکل رو حل کرد و پس از خاموش کردن خودرو رو روشن کردم و باز مشکل روشن نشدن ( پس از تست متوجه شد سنسور map خودرو خراب شده )
 تعمیر کار اعلام کردن که مشکل شما از سنسور map هم بوده
متاسفانه سنسور map رو خودم باز کردم و با الکل صنعتی اقدام به شسته کردن سنسور کردم و همین کارم باعث خراب سنسور map شد.
الکل صنعتی در تمیر کردن بردهای موبایل به این حساسی و نوت بوک استفاده میکردم اما در سنسور map خودروی 206 تاثیر منفی گذاشت.
بهترین روش تمیز کردن سنسور map استفاده از اسپری ناهید هست.

تصویر سنسور MAP :
[عکس: map-sensor-206.jpg]
سنسور map رو به قیمت 75 هزار تومان حساب کردن و باز 15 هزار تومان دستمزد تا مشکل حل شد.

و دوباره پس از تعویض با استارت زدن خودرو روشن نشد , پس از وصل کردن به دستگاه دیاگ کامپیوتر 206 را راه اندازی مجدد کردند و مشکل حل شد.


دلیل بد روشن شدن ماشین
دلیل روشن نشدن ماشین
دلیل استارت نخوردن ماشین
علت استارت نخوردن خودرو

این ها سوالاتی هست که در ذهن کاربرانی که در اینترنت به دنبال پرسش میگردن


قدم 1 تعویض شمع خودرو









[عکس: %D8%B4%D9%85%D8%B9.jpg]

اولین کار برای بهتر روشن کردن خودرو تعویض شمع میباشد.

وطیقه شمع خودرو چیست :

 شمعهای همه کاره ارزش حرارتی خیلی زیاد ، مثلا از 175 تا 240 دارند. به این علت حالات مختلف حرکت را بهتر تحمل می‌کنند. این شمعها با ساختمان خاصی که دارند، در حرکت آرام هم به حرارت کافی برای خود پاک کنی می‌رسند و در بار زیاد هم حرارت را با اطمینان منتقل می‌کنند و از خودسوزی جلوگیری می‌نمایند.

عمر شمع
در ایران بعضی از مکانیسین‌های اتومبیل ، به عمر شمع توجه کافی ندارند و تا زمانی که عیب ظاهری در کار موتور ایجاد نشود، تعویض آن را توصیه نمی‌نمایند. در حالیکه گاهی یک شمع کار کرده ، علاوه بر اینکه بطور ناگهانی ممکن است از کار بیفتد، به مقدار زیادی از قدرت موتور می‌کاهد. معمولا این کاهش بدون توجه کافی محسوس نیست. به علاوه یک شمع ضعیف می‌تواند به مقدار زیاد در طرز روشن شدن موتور ، مصرف سوخت ، میزان گرم کردن و کنش موتور و بالاخره در استهلاک و دوام موتور مؤثر باشد. بنابراین این شمع را باید به موقع تعویض کرد. معمولا کارخانجات سازنده شمع تعویض هر شمع را برای 15000 کیلومتر کار موتور توصیه می‌نمایند. در موقع سرویس اتومبیل و موتور ، شمعها هم باید بازدید شوند.




قدم 2 تعویض باتری خودرو
[عکس: battry.jpg]

تاثیر باتری بر استارت زدن خودرو :

هوای سرد بر باتری بیش از هر یک از اجزای موتور خودرو تأثیر می‌گذارد. باتری خودروها با مایعی پر شده (آب باتری) که عمدتاً مستعد انجماد است.

علاوه بر این، آب و هوای سرد موجب سفت شدن روغن موتور شده و باتری را وادار به کار سخت‌تر در هنگام استارت زدن و شروع کار موتور می‌کند. در این شرایط، باتری خودرو ۳۳ درصد از قدرت خود را از دست می‌دهد و در درجه حرارت زیر انجماد و به شدت سرد، حتی بیش از ۵۰ درصد از قدرت خود را ممکن است از دست بدهد.
علاوه بر این، دستگاه‌های الکتریکی اتومبیل از جمله سیستم‌های تزریق سوخت الکترونیکی، پنجره‌های برقی، سان‌روف و سیستم‌های صوتی، قدرت بیشتری از باتری می‌خواهند.
رانندگان باید در هوای سرد زمستان باتری اتومبیل خود را چک کنند و یاد بگیرند که یک باتری با شارژ کامل بهترین خط دفاعی در برابر آب و هوای سرد برای خودرو است. در آب و هوای سرد، موتور نیاز به آمپر بیشتری برای استارت زدن دارد و باتری نامناسب می‌تواند شما را با مشکل بزرگی روبرو کند.

بهتره از باتری های اتمی استفاده کنید.



قدم 3 پمپ بنزین :
[عکس: pomp-benzin.jpg]

پمپ بنزین در صورت خرابی انتقال بنزین با مشکلات عدم روشن شدن ماشین و در صورت نیم سوز شدن ماشین ریپ میزنه یا شتاب پایین تری داره !

یکی از علت های بد روشن شدن ماشین یا ریپ زدن هم میشه به پمپ بنزین ربط داد.

اگر سوئیچ ماشین رو باز کردید و صدای پمپ رو نشنیدید بدونید که پمپ بنزین ماشین شما سوخته


قدم 4 : استپر موتور



استپ موتور چهار وظیفه مهم دارد : 1- روشن نگه داشتن خودرو در حال دور آرام 2- در هنگام كولر روشن با افزایش مقداری گاز از افت قدرت موتور جلوگیری به عمل می آورد . 3- نقش ساسات را در خودرو دارد 4-حفظ تعادل دور موتور در صورت استفاده از لوازم برقی


اگر استپ موتور خراب شود به طور خلاصه با چهار حالت مواجه می شویم : 1- دور بالای موتور بعد از روشن شدن 2 - خاموش شدن خودرو در هنگم رها كرن ناگهانی پدال گاز 3- كاهش دور موتور در هنگام كولر روشن 4- عدم پایداری دور موتور . در نهایت خرابی آن باید توسط دیاگ تایید شود.
استپ موتور روی هوزینگ دریچه هوا قرار دارد.استپ موتور هرچند وقت یك یار احتیاج به تمیز كردن دارد . استپ موتور یك موتور الكتریكی است هیچ گاه آن را با حلال هایی مانند بنزین تمیز نكنید حتی اجازه این كار را به مكانیك ندهید.



قدم 5 سوزن انژکتور

[عکس: soozan_injector-206.jpg]
سوزن انژکتورکار پاشش بنزین رو انجام میده ( توجه کنید در صورت خرابی یا کثیف شدن سوزن انژکتور ) تاثیر بر روی شتاب ماشین , و روشن شدن ماشین و حتی مصرف بنزین تاثیر گذار هست.
برای شستشو سوزن انژکتور راه زیادی هست میتونید از محلول های شستشوی انژکتور که در باک بنزین میریزن استفاده کنید.


و بسیاری دلایل دیگر ( که من به مهم ترین انها اشاره کردم )

نویسنده مقاله : امین منصوری

منتشر کننده : www.parsicoders.com



منابع :
آشنایی و عیب یابی سیستم انژكتوری پژو 206 ایران / گرشاسپی سیامك / انتشارات كوهسار/1382

http://daneshnameh.roshd.ir/mavara/mavar...eck&Rand=0

http://khodrosazi.ir/13958/tips-on-carin...is-winter/
بسیار مفید بود Blush . به نظرت دلیل گیر کردن گاز. و میل به خاموش شدن تو دور پایین گاز .( زمانی که شروع به گاز دادن میکنم) چیه؟ بیشتر اوقات هم که ماشین سرده این اتفاق میفته. در حالت گرم کمتر ه. مصرف ماشین هم خیلی بالاست. دستگاه زدم میگفت دریچه های گازت هست؟؟!!؟!!
سلام
دیاگ بزن اگر سنسور دریچه گاز هست حتما تعویض کن
و شمع های ماشینت هم عوض کن سوزنی استفاده کن یا سمع فابریک ایساکو
نتیجشو خبر بده
مرسی
امروز بردم دیاگ زدم. مشکل از سنسور سرعت بود که بالاش یه شیلنگی هست که از رادیاتو وصله یه موتور. اون ی خورده آب میکرد میریخت رو سنسور سرعت باعث ریپ زدن میشد. سیم گازشم دستکاری کرد که بهتر شده . مصرفش که بالا بود گفت خطای سنسور اکسیژن میده که یا خود سنسوره یا سیم کشی موتوره!!! خلاصه خطارو پاک کرد وگفت ببین بازم مصرفش زیاده که اگه بود باید ی سنسور امتحانی نصب کنه چند روز تست بشه تا مشکل پیدا کنه.
راستی داش امین قرار بود یه عکس از جعبه فیوزها واسم بزاری tongue ممنون میشم داداش Blush