05-24-2015، 06:51 PM
[rtl]در این مقاله کوتاه (پخش از پارسی کدرز) به صورت مختصر با ارتفاع زدن آشنا و به روشهای ارتفاع زدن (کف خواب کردن) خودرو میپردازیم ...
[/rtl]
[/rtl]
[rtl] [/rtl]
[rtl]در ماشین های ایرانی ارتفاع خودرو به شکل غیر استانداردی بالا میباشد و این موضوع به خصوص در پیچ ها کاملا محسوس است. البته پستی بلندی ها و چاله های جاده های کشور نیز در ارتفاع بلند خودرو بی تاثیر نیست. خودروسازان مجبورند برای رضایت مشتریان ارتفاع خودرو را قدری بیشتر در نظر بگیرند تا هنگام عبور از یک سرعت گیر(سرعت گیرهای خودمون دیگه) بدنه به جاده گیر نکند و باعث آسیب به خودرو نشود.[/rtl]
[rtl] [/rtl]
[rtl]در این میان گروهی از افراد (مثل خودم) نمیتوانند با این ارتفاع غیرمعمول خودرو کنار بیایند(همون عشق ماشینا). این افراد با روشهای مختلفی ارتفاع خودرو را کاهش میدهند. این کار علاوه بر زیبایی ظاهری ماشین، قدرت هندلینگ ماشین را نیز افزایش میدهد. اما این کار مشکلاتی را نیز به همراه دارد، گیر کردن بدنه ماشین به سرعت گیرها و تخلف محسوب شدن از نظر پلیس راهور از جمله مشکلات شایع در مورد ارتفاع زدن است.
[/rtl]
[/rtl]
[rtl] [/rtl]
[rtl]روشهای ارتفاع زدن:
سه روش زیر از پرکاربردترین روش های ارتفاع زدن هستند که در کشور نیز از آنها استفاده میشود. روشهای دیگر (مانند سیستم هیدرولیک) نیز برای ارتفاع زدن وجود دارد که در کشور به ندرت یا اصلا دیده نمیشود.(مثلا من این هیدرولیک رو تا حالا جایی ندیدم)[/rtl]
سه روش زیر از پرکاربردترین روش های ارتفاع زدن هستند که در کشور نیز از آنها استفاده میشود. روشهای دیگر (مانند سیستم هیدرولیک) نیز برای ارتفاع زدن وجود دارد که در کشور به ندرت یا اصلا دیده نمیشود.(مثلا من این هیدرولیک رو تا حالا جایی ندیدم)[/rtl]
[rtl]1- فنر خودرو:[/rtl]
[rtl]این روش معمول ترین روش است که اکثر ماشین ها به این صورت تغییر ارتفاع داده میشوند.[/rtl]
[rtl]معمولا به سه صورت انجام میگیرد: بریدن فنر، حرارت دادن فنر، تعویض فنر با نوع اسپرت و کم ارتفاع[/rtl]
[rtl]در این روشها معمولا نیاز به هزینه زیادی نیست و در واقع اقتصادی ترین روش است. البته خشک شدن شدید خودرو و کوبش خودرو از مشکلاتی است که با مرور زمان باعث آسیب جدی به ماشین میشود.[/rtl]
[rtl]در میان این روش ها استفاده از فنر اسپرت با ارتفاع کم استاندارد ترین روش است که البته هزینه بیشتری نیز باید پرداخت کنید. یا همچنین تعویض فنر خودرو با فنر خودروی دیگر(مانند قرار دادن فنر پژو 206 به جای 405).[/rtl]
[rtl]2- فنر، کمک فنر خودرو (لوازمی کردن):[/rtl]
[rtl]در این روش علاوه بر فنر، کمک فنر نیز دستخوش تغییر شده و باعث تغییر ارتفاع خودرو میشود. این روش بهتر از روش اول است و به نسبت کوبش و آسیب کمتری به خودرو وارد میکند.[/rtl]
[rtl]3- کیت، فنرهای قابل تنظیم، حرفه ای:[/rtl]
[rtl]به حالت های مختلفی اجرا میگردد و هزینه زیادی دارد. نصب سیستم هایی با قابلیت تنظیم ارتفاع دستی و اتوماتیک، نرمی ماشین، زیبایی و ... از جمله مواردی است که گاها باعث میشود افرادی این کار را انجام دهند. این روش مخصوص افراد به اصطلاح ماشین باز است و به ندرت در خیابان ها، ماشین هایی با این نوع سیستم دیده میشوند. در این نوع ارتفاع زدن گاها از کیت هایی استفاده میشود که در حدود چند دقیقه (حتی چند ثانیه) ارتفاع خودرو کاملا تغییر میکند به طوری که حتی میتوانید ارتفاع خودرو از 10 سانتیمتر (کمترم من دیدم طوری که انگشت زیر ماشین نره) نیز کمتر شده و در چند ثانیه به حدود 40 سانتی متر میرسد.[/rtl]
[rtl] [/rtl]
[rtl] [/rtl]
[rtl]در میان این روشها روش اول، معمول و کم هزینه است. روش دوم هزینه بیشتری دارد و مقداری استانداردتر است. روش سوم به ندرت دیده میشود و هزینه زیادی را میطلبد.(به نظرم اگر خواستید از ارتفاع خودرو به شکل محسوسی بکاهید از روش سوم استفاده کنید. اگرم میخواهید اندکی از ارتفاع خودرو بکاهید که خودرو به حالت استاندارد نزدیک شود از روش اول و دوم استفاده کنید.)[/rtl]
[rtl] [/rtl]
[rtl]حال انتخاب همچنان با شماست!!! ارتفاع زدن(خزندگی به قول خودمون) یا ماشین در هوا (مثل پرنده) باشد!!! به هر حال هر کدام از روش های فوق مشکلات و مزایایی دارد که کاملا طبیعی میباشد. مهم این است که با آگاهی از مشکلات و مزایا از این روشها استفاده کنیم یا حتی اصلا به ارتفاع خودرو دست نزنیم. مثلا خودرویی مانند ریو به صورت فابریک ارتفاع کمی دارد ولی خودرویی مثل سمند ارتفاع بیشتری دارد.[/rtl]
[rtl] [/rtl]
[rtl] [/rtl]
[rtl]نظر شما چیست؟؟؟[/rtl]