Parsi Coders

نسخه‌ی کامل: چگونگی اجاره ماشین های لوکس در ایران
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.
پرطرفدارترین ماشین های لوکس کرایه ای در ایران، آنهایی هستند که اصلا امکان پلاک شدن در داخل را ندارند! لامبورگینی و پورشه، هر چند ماشین های بسیار لوکسی هستند اما به هر حال کسانی هستند که پولش را داشته باشند تا از کشور مبدأ آنها را وارد کنند و برای شان پلاک ایرانی بگیرند. 

به عبارت دیگر ماشین های آمریکایی (ساخت کمپانی های فورد، شورلت، اینفینیتی و جنرال موتورز) که در ایران پلاک نمی شوند، خاص تر و توی چشم تر هستند. کادیلاک از جنرال موتورز، موستانگ از فورد و کامارو و کوروت از شورولت ماشین هایی هستند که تهرانی ها بیشتر برایشان سر و دست میشکنند. 

این جور ماشین ها را معمولا یک شب برای عروسی می گیرند اما ماشین های شاسی بلند به خصوص هامر را چند روزه و برای سفر و به خصوص اسکی کرایه می کنند. قیمت اجاره این ماشین ها متفاوت است و برخی از آنها تا سقف یک میلیون تومان هم می رود. افرادی که به دنبال اجاره خودرو هستند، اقشار متفاوتی هستند و همچنین انگیزه های متفاوتی هم دارند. این افراد گاهی دامادهایی هستند که برای مراسم عروسی شان اجاره خودرو می کنند، گاهی دیگر نیز خواننده ها و یا کارگردانانی هستند که برای تهیه کلیپ ها و فیلم هایشان اتومبیلی را اجاره می کنند و برخی دیگر هستند که برای گشت و گذار و مسافرت یا رفتن به یک جلسه مهم و ... اجاره ماشین می کنند که اصطلاحا به آن اجاره دربستی می گویند.

[عکس: 90319_390.jpg]


هیجان ماشین های شیک

در میان اتومبیل های گذر موقت وارد شده به ایران، خودروهای آمریکایی بیشترین سهم واردات را به خود اختصاص داده اند زیرا ویژگی هایی چون سرعت، قدرت، هیجان رانندگی و زیبایی ظاهری را با قیمتی بسیار مناسب در اختیار شما قرار می دهند و نمونه کار کرده آنها نیز به وفور در کشورهای حاشیه خلیج فارس یافت می شود. 

در این میان، دوج چارجر و فوردت موستانگ به عنوان ارزان ترین و محبوب ترین عضو گروه اتومبیل های آمریکایی گذر موقت شناخته می شوند و پس از آنها نیز شورولت کامارو، کرایسلر 300، هامر و کوروت بیشترین میزان واردات را به نام خود ثبت کرده اند. آنهایی که از کیفیت مونتاژ و سطح امکانات رفاهی این خودروهای نسبتا ارزان قیمت راضی نبودند سراغ مدل های مختلف کادیلاک رفتند.

کادیلاک به عنوان یک اتومبیل لوکس آمریکایی، کیفیت مطلوب وو آپشن های زیادی را به شما هدیه می دهد. تا سال گذشته نیسان 350Z هم در میان واردکنندگان اتومبیل های گذر موقت محبوبیت خاصی داشت چون مانند فورد دموستانگ، یک اتومبیل کوپه اسپورت و ارزان قیمت بوده و توانایی فنی قابل توجهی دارد اما کم کم چهره اش تکراری شد و با ورود مدل 370Z محبوبیتش کاهش پیدا کرد. 

از بحث اتومبیل های پرطرفدار و ارزان قیمت گذر موقت که بگذریم، نوبت می رسد به خاص ترین و گران ترین گذر موقت های وارداتی که قاعدتا شامل اتومبیل های لوکس یا سوپر اسپورت های اروپایی بوده اند.

قرارداد رسمی برای این دسته از اجاره ماشین ها بسته نمی شود و اگر وجود هم داشته باشد، کسی حوصله ثبت و محضر و این کارها را ندارد. طرفین ترجیح می دهند با گرفتن چک و سفته و مدارک سر و ته ماجرا را هم بیاورند. 

قرارداد برای تعداد ساعات معین بسته می شود که معمولا کمتر از 10 ساعت اجاره داده نمی شود یا اگر هم پایین تر از 10 ساعت اجاره داده شود پول همان 10 ساعت گرفته می شود. همچنین اجاره کننده معلوم می کند که می خواهد چند ساعت ماشین را داشته باشد. 

[عکس: 90322_958.jpg]

برای ماشین های ارزان تر مثل کرایسلر که ساعتی 30 تا 40 هزار تومان کرایه می شوند، یک چک معتبر همراه با یک سند ملکی به عنوان گرو گرفته می شود اما برای ماشین های گران تر مثل کامارو، صاحب ماشین باید اجاره کننده را بشناسد و به هر کسی اجاره اش نمی دهد.


اگر مشکلی برای ماشین پیش آمد چی؟

اگر مشکلی برای ماشین پیش آمد فرد طبق قرارداد باید خودش همه هزینه ها را بدهد. برای عروسی معمولا صاحب ماشین یا راننده اش پشت سر ماشین می رود، اما این کارها هم لازم نیست. ماشین های اینطوری خودشان سیستم GPS دارند و می شود آنها را اینترنتی چک کرد که ماشین دقیقا کجاست، چه مسیری را رفته و با چه سرعتی حرکت می کند. 

بعضی از مالک ها هم خودشان یک فرستنده در یک قسمت ماشین که معلوم نباشد نصب می کنند تا کاملا آن را چه کنند. اینطوری حتی اگر طرف بیشتر از 120 تا سرعت هم برود، برایشان SMS می آید. یعنی همه چیز را تحت نظر دارند. 

یک مشکل دیگر باقی می ماند آن هم زمانی است که فرد با ماشین تصادف کند. در قراردادها ذکر شده که در صورت تصادف فرد هم قیمت درست کردن ماشین و هم قیمت روزهایی را که به واسطه تعمیر، ماشین می خوابد را باید بپردازد.

[عکس: 90321_617.jpg]

ماشین های گذر موقت از کجا می آیند؟

کیش، قشم و چابهار مناطق آزاد تجاری هستند. یعنی قیمت ماشین در این مناطق، برابر با قیمت جهانی است. اینطوری یک ماشین لوکس را که در تهران 300 تا 400 میلیون در می آید، می شود با 70 تا 80 میلیون خرید. 

منتها این ماشین ها پلاک مناطق آزاد می شوند و فقط در همین مناطق می توانند تردد داشته باشند. با این استثنا که هر ساکن کیش (یا مناطق آزاد دیگر) با داشتن کارت مخصوص کیش وندی، می تواند ماشین اش را هر سال برای یک تا دو ماه از کیش خارج کند.