Parsi Coders

نسخه‌ی کامل: ورق فولادی یکی از کالاهای پرمصرف فولادی است
شما در حال مشاهده نسخه آرشیو هستید. برای مشاهده نسخه کامل کلیک کنید.

ورق فولادی یکی از کالاهای پرمصرف فولادی است که به شکل‌های مختلف و انواع مختلفی دسته‌بندی می‌شوند. همین موضوع باعث شده که حمل، جابجایی و نگهداری هرکدام از آنها در شرایط خاص صورت گیرد و برای هرکدام دستورالعمل خاصی وجود داشته باشد.

در برخی از کارخانه‌ها ورق‌های آهنی خام یا گالوانیزه تولید و عرضه می‌شوند، در برخی دیگر ورق‌های رنگی و در برخی دیگر ورق‌های شکل دار همانند کرکره. بنابراین کارخانه‌ها راه‌های مختلفی برای حمل و جابجایی آنها در نظر می‌گیرند. البته برخی ورق‌های فولادی نسبت به یک سری شرایط خاص حساس هستند که شرایط نگهداری ویژه‌ای می‌طلبند.

ورق‌های فولادی ساده

این نوع از ورق‌های فولادی مقاومت چندانی در برابر خوردگی ندارند و از طرفی سطح آنها هنوز به‌طور کامل آماده نشده است. معمولاً این ورق‌ها به کارگاه‌های دیگر فرستاده می‌شوند تا فعالیت‌های دیگری بر روی آنها صورت گیرد. بنابراین حتی‌الامکان این ورق‌ها باید از رطوبت دور نگه داشته شوند و سطح ورق با روغن آغشته شود.
تاثیر سیلیکون در ضخامت پوشش
ترکییات مشخصی از فولاد رشد لایه آلیاژی آهن _ روی را تشدید می کند که در نهایت پوشش گالوانیزه که شامل آلیاژهای روی_آهن می باشد به جای ظاهری درخشان ، خاکستری تیره و مات می باشد مقاومت به خوردگی این پوشش خاکستری تیره و مات معادل مقاومت به خوردگی پوشش گالوانیزه با ظاهر درخشان ، می باشد.
از آنجاییکه واکنش گالوانیزه یک فرایند نفوذی است ، بالا بودن دما و یا طولانی شدن زمان غوطه وری منجر به تشکیل لایه های آلیاژی ضخیم تری می شود، مانند سایر فرایند های نفوذی ، در مراحل اول واکنش سریع پیشروی کرده و در ادامه با رشد لایه های آلیاژی وضخیم تر شدن آنها سرعت آن کاهش می یابد.
طولانی تر شدن زمان غوطه وری از یک حد مشخص، تاثیر زمان ،ناچیز می باشد . در گالوانیزه کردن فولاد هایی که بیش از ۰٫۰۴ درصد سیلیکون دارند ، فرایند گالوانیزه به طور مشخصی ، تغییر می کند.
ضخامت خارجی ترین لایه روی شدیدا به نرخ خارج کردن نمونه از حمام روی بستگی دارد . سریع خارج کردن نمونه از حمام روی ، منجر به ضخیم تر شدن پوشش روی می گردد .برای تطبیق با استانداردهای خاصی و حفظ بهترین قیمت ورق ,برای اندازه گیری ضخامت پوشش نیاز است که چند نقطه از آن اندازه گیری شده و سپس میانگین آنها ضخامت نهایی پوشش در نظر گرفته شود.

در ضمن این ورق‌های فولادی را می‌توان به‌صورت کلاف جابجا کرد و در محل نهایی کارگاه برش داده شود. معمولاً برای جابجایی این ورق در مسافت طولانی از کانتینر استفاده می‌شود.

ورق فولادی گالوانیزه

ورق فولادی گالوانیزه با توجه به وجود لایه روی بر سطح آن، مقاومت در برابر خوردگی بالایی دارد. بنابراین رطوبت تأثیر چندانی بر روی آن ندارد. اما با توجه به اینکه هرگونه خراش بر سطح آن می‌تواند باعث خوردگی شدید آن شود، بهتر است از هرگونه برخورد و ضربه محافظت شود.

این ورقه‌ها نیز معمولاً به‌صورت کلاف ارائه می‌شوند و جابجایی آن به کمک چنگک انجام می‌شود. در ضمن سطح ورق را با لایه نازک روغنی پوشش می‌دهند که از آسیب احتمالی خوردگی جلوگیری شود.

ورق فولادی رنگی

حمل و جابجایی ورق‌های رنگی بسیار حساس است و چون کیفیت سطح آن به هنگام تحویل از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، بهتر است بین لایه‌های از لایه کاغذی استفاده شود و از استفاده از پوشش نایلونی باید ممانعت شود. برای حمل این ورق‌ها بهتر است که از کانتینر استفاده شود و از مواد رطوبت‌گیر یا تهویه مناسب داخل کانتینر استفاده شود. این نوع از ورق‌های فولادی به‌صورت کلاف حمل می‌شوند و بین کلاف‌های مختلف باید فاصله مناسب رعایت شود.
ورق اسیدشوئی
ورق‌های اسید شویی شده نیز از ورق‌های گرم تولید می‌شود که طی پروسه ایی اسید شویی می‌شوند و زغال‌های سطحی ورق و مقداری از ناخالصی‌ها گرفته می‌شود و قدری ظاهر ورق براق‌تر می‌شود یعنی نزدیک به ورق روغنی است.
به فرآیندی که طی آن چربی های روی ورقی که توسط نورد گرم به ضخامت دلخواه رسیده است، با استفاده از اسید کلریدریک از ورق زدوده می شود، اسیدشویی می گویند.
بخشی از محصول تولیدی در واحد نورد گرم جهت شستشوی سطح ورق بوسیله اسید، به واحد اسید شوئی انتقال می یابد.در خطوط اسیدشوئی کلافها پس از باز شدن توسط قرقره های باز کننده وارد حوضچه های اسید از نوع اسید کلر یدر یک شده و در آنجا جهت اکسیدزدایی شسته می شو ند. این کلاف ها پس از شسته شدن و خارج شدن از حوضچه های اسید توسط آب شسته شده و با عبور از تو نل هوای گرم خشک می شوند.پس از عملیات اسید شو ئی بخشی ازمحصول به صورت کلاف اسید شوئی شده به بازار عرضه و بخش عمده آن برای تولید محصولات سرد به واحد نورد سرد انتقال می یابد.
چدن به دو گروه اصلی طبقه‌بندی می‌شوند، آلیاژهایی برای مقاصد عمومی که موارد استعمال آنها در کاربردهای عمده مهندسی است و آلیاژهای با منظور و مقاصد ویژه از جمله چدنهای سفید و آلیاژی که برای مقاومت در برابر سایش، خوردگی و مقاوم در برابر حرارت بالا مورد استفاده قرار می‌گیرند. باید توجه داشت خواص چدن با افزودن عناصر آلیاژی مختلف تغییر می‌کند.

چدن خام 
آهن، اغلب از کانه های اکسید یا کربنات که گوگرد، آرسنیک و غیره از آنها زدوده شده باشد با برشته کردن در هوا، و کاهش با کربن تهیه می‌شود. کانه آهن با کک و کربنات کلسیم آمیخته شده و در یک کوره بلند که دمای بیشینه آن ۱۳۰۰ درجه سانتیگراد است. گرم می‌شود ناخالصیهای عمده اسیدی به کمک سرباره (کلسیم سیلیکات، آلومینات و غیره) خنثی می‌شود و توده فلزات مذاب به صورت خام به بیرون جریان می‌یابد چدن خام شامل ۲ الی ۴ درصد کربن و اندکی گوگرد، فسفر و سیلسیم است. Cast iron مذاب را به صورت خام یا پس از افزودن فلزهای آلیاژ دهنده، برای بهبود خواص چدن، در قالبهایی از ماسه یا فلز و بر حسب نوع مصرف، آنها را به صورت اشکال مختلف در می‌آورند.

آلیاژها
فلزهای آلیاژ دهنده برای بهبود کیفیت چدن برای مصارف ویژه به آن افزوده می‌شوند. آلیاژهای این فلز در کارهای مهندسی که معمولی و ناپایدار است به کار می‌روند و حتی ممکن است در مواردی نیز، مثلا ساخت میل لنگ، جانشین فولاد شوند. در هر حال، با دارا بودن مزایایی از قبیل از قیمت تمام شده تولید پایین توام با قابلیت ریخته گری، استحکام، قابلیت ماشین کاری، سختی، مقاومت در برابر سایش، مقاوم در برابر خوردگی، انتقال حرارت و جذب ارتعاش در این آلیاژ آن را از سایر آلیاژهای ریختگی آهنی متمایز ساخته است.

ورق فولادی شکل دار

ورق‌های فولادی شکل دار برای اهداف خاص در نظر گرفته شده‌اند و معمولاً در محل تولید در سایزها و شکل‌های استاندارد تولید می‌شوند. بنابراین این ورق‌ها به‌صورت کلاف نیستند و به‌صورت ورق عرضه می‌شوند. حمل و جابجایی این ورق‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است و از اعمال فشار بر سطح آنها باید جلوگیری شود.

این ورق‌ها باید بر سطح پلاستیکی منعطف قرار گیرند و از وجود رطوبت و مواد خورنده بر سطح آنها باید جلوگیری شود. همچنین از یک لایه روغنی نازک نیز بر سطح این ورق‌ها استفاده می‌شود که مانع از تخریب سطح آنها می‌شود