• 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
تولید پلتفرم ملی حرفی جذاب که توجیه اقتصادی ندارد
#1
اتوپارت پرس: مشاور انجمن خودروسازان ایران با بررسی مشکلات خودروسازان و صنعت خودرو کشور، با اشاره به اجرای قانون منع به کار گیری بازنشستگان در دستگاه‌های اجرایی دولتی، اعلام کرد: «این قانون مصوب، در تمام دستگاه‌های دولتی اجرا می‌شود. ولی چون صنعت خودرو دولتی نیست، شامل حال مدیران این صنعت نمی‌شود.»داوود میرخانی‌رشتی در خصوص جایگزینی برخی معاونین وزارت صمت که افراد تاثیرگذار و با تجربه‌ای هستند، گفت: «این مساله تاثیر کوتاه مدتی خواهد داشت. بدیهی است فرد و مدیر جدید خردمند قطعا از افراد دارای تجربه به عنوان مشاور رسمی و یا غیررسمی استفاده خواهد کرد. ضمن اینکه تعداد افراد متخصص و باتجربه در سازمان‌های متبوعه کم نیست.»وی در خصوص امکان حفظ تیراژ خودرو توسط خودروسازان در شرایط تحریم اظهار کرد: «ممکن است برخی ملاحظات و محدودیت‌های سیاسی و اقتصادی از بیرون به خودروساز تحمیل شود که خودروساز قادر به کنترل و مدیریت این امور نباشد. امروز هیچکدام از صنایع کشور 100درصد خوداتکا نبوده و نیازمند گشایش اعتبار و تامین برخی مواد اولیه از خارج هستند. درحوزه خودرو نیز در صورتی‌که با کمبود ارز یا تاخیر در تامین ارز مواجه باشیم، حفظ تیراژ مشکل بوده و ممکن است با کاهش تیراژ مواجه شویم.»میرخانی‌رشتی در خصوص امکان تولید پلتفرم ملی گفت: «صحبت در مورد تولید پلتفرم ملی در شرایط فعلی تحریمها بی‌معنا است. چراکه اولا ارتباط ما با شرکت‌های صاحب فناوری قطع است و دوم اینکه پلتفرم ملی زمانی معنا دارد که قادر به تولید و فروش حداقل 5 میلیون از چند محصول مرتبط، آن هم در یک بازه زمانی حداکثر 5 ساله باشیم. سوم اینکه امکان تامین تسهیلات بانکی دراز مدت با نرخ 3 – 2 درصد باید وجود داشته باشد و چهارم اینکه شبکه قطعه و مجموعه‌ساز ما بتوانند ظرف یکسال تیراژ تولید را به 100 هزار برسانند. در حالی‌که طبق تجربه تاریخی، 8 تا 10 سال طول می‌کشد تا بتوان تیراژ محصول جدید را به 100 هزار دستگاه رساند.»وی افزود: «برای تولید یک پلتفرم باید سرمایه‌گذاری هنگفتی به منظور تامین تجهیزات، ماشین‌آلات و دانش فنی و... صورت گیرد. پس لازم است حداقل چند میلیون نسخه از آن ظرف مدت مثلا 5 تا 10 سال فروخته شود. اما کشش بازار ما در این حد نیست. بنابراین صحبت از تولید پلتفرم ملی یک حرف قشنگ و جذاب مورد پسند مسئولین است، ولی اجرای این امر صرفه و توجیه اقتصادی ندارد.»میرخانی‌رشتی تصریح کرد: «هر تصمیمی که اتخاذ می‌شود باید توجیه و صرفه اقتصادی داشته باشد. اینکه کشوری مانند ترکیه به تولید پلتفرم ملی ورود نمی‌کند به دلیل عدم صرفه اقتصادی است، زیرا امکان برگشت سرمایه‌گذاری انجام شده، ظرف مدت مثلا 3 تا 5 سال وجود ندارد. بنابراین صحبت از توسعه پلتفرم داخلی از نظر سیاسی و تبلیغ اجتماعی و خوشایند مردم و مسئولین خوب است اما مقرون به صرفه نبوده و توجیه اقتصادی ندارد.»
  Reply


Possibly Related Threads...
Thread Author Replies Views Last Post
  قطعه‌سازان مشکلی برای تامین خط تولید و بازار ندارند youka 0 29 11-18-2018، 05:30 PM
Last Post: youka
  تولیدکننده واقعی سرمایه خرید مواد اولیه از بورس کالا را ندارد youka 0 39 11-15-2018، 03:50 PM
Last Post: youka
  تبعات توقف تولید قطعه‌سازان دامن‌گیر کل صنعت خودرو می‌شود youka 0 40 11-14-2018، 01:21 PM
Last Post: youka
  رضا رحمانی : برخی خودروها 90 درصد قطعاتشان تولید داخل است youka 0 36 11-13-2018، 01:01 PM
Last Post: youka
  تعلیق دوباره ثبت سفارش قطعات صحت ندارد youka 0 60 10-29-2018، 02:30 PM
Last Post: youka
  احتمال توقف تولید لاستیک‌های باری نخی یا بایاس youka 0 52 10-28-2018، 05:08 PM
Last Post: youka
  دشواری تامین مس تولید انواع سیم را با مانع مواجه کرد youka 0 62 10-21-2018، 04:37 PM
Last Post: youka
  مشکلات تولید و عرضه روغن موتور به بازار حل شد youka 0 83 10-15-2018، 12:53 AM
Last Post: youka
  تولیدکنندگان به سمت تولید موتورسیکلت‌های برقی بروند youka 0 109 10-09-2018، 04:30 PM
Last Post: youka
  اشتباه در معادلات اقتصادی حاکم بر صنعت قطعه‌سازی youka 0 96 10-08-2018، 04:01 PM
Last Post: youka

Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)