• 9 Vote(s) - 2.56 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
سازمان محیط زیست مخالف حذف ماده اسقاط موتورسیکلت از قانون هوای پاک
#1
اتوپارت پرس: به دنبال درخواست وزارت صنعت برای حذف یکی از مواد قانون هوای پاک، رئیس سازمان محیط زیست گفت: «ما مخالف حذف اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده هستیم.»
براساس ماده ۱۱ آئین‌نامه ماده ۲ قانون هوای پاک، موتورسیکلت‌سازان باید به ازای تولید هر دستگاه موتورسیکلت بنزینی، یک دستگاه موتورسیکلت فرسوده را اسقاط کنند. تنها چند ماه از ابلاغ این آئین‌نامه می‌گذرد و هنوز به اجرا نرسیده که موتورسیکلت‌سازان پیشنهاد حذف ماده ۱۱این آئین‌نامه را به دولت داده‌اند.
رییس سازمان محیط زیست در این رابطه تاکید کرد: «سازمان حفاطت محیط زیست مخالف حذف ماده ۱۱ آئین‌نامه ماده ۲ قانون هوای پاک است و حتما موتورهای فرسوده باید اسقاط شوند.»
عیسی کلانتری با بیان اینکه در حال حاضر بیش از هفت میلیون موتورسیکلت در کشور وجود دارد که بخش عمده آنها کاربراتوری و آلاینده هستند، گفت: «متاسفانه وزارت صنعت و موتورسیکلت‌سازان دنبال حذف ماده مربوط به اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده در ازای تولید موتورسیکلت‌های جدید بنزینی هستند.»
وی در مورد فرآیند اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده اظهار کرد: «بیش از ۵۰۰هزار موتورسیکلت رسوبی (موتورسیکلت‌های بلاصاحب) در اختیار ستاد اجرایی فرمان امام است و سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرده است که موتورسیکلت‌سازان این موتورها را اسقاط کنند تا دوباره وارد چرخه مصرف نشود بنابراین موتورسیکلت‌سازان می‌توانند با خرید این موتورها از ستاد اجرایی فرمان امام نسبت به اسقاط موتورهای فرسوده اقدام کنند.»
کلانتری ادامه داد: «همچنین پیشنهاد ما این است که با هر برگه اسقاط، به جای هفت موتورسیکلت، چهار موتورسیکلت بخرند و اسقاط کنند که در نتیجه این اقدام، ارزش برگه‌های اسقاط بالا می‌رود و برای دارندگان موتورهای فرسوده نیز انگیزه ایجاد می‌شود تا نسبت به اسقاط موتورسیکلت خود اقدام کنند.»
به گفته رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، قیمت هر موتورسیکلت اسقاطی حدود ۵۰۰ هزار تومان است و موتورسیکلت‌سازان به منظور اجرای قانون هوای پاک باید این بودجه را اختصاص دهند و نسبت به خرید موتورهای فرسوده و اسقاط آن اقدام کنند تا امکان تولید جدید داشته باشند.
کلانتری با بیان اینکه پیشنهاد حذف ماده ۱۱ آئین‌نامه ماده ۲ قانون هوای پاک مبنی بر اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده، احتمالاً امروز (۱۷ بهمن) یا هفته بعد در هیأت دولت مطرح می‌شود، در پاسخ به پرسشی در مورد موضع دولت در این‌باره گفت: «فکر می‌کنم دولت حذف ماده مربوط به اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده را قبول نکند چون دستیابی به هوای پاک و سالم و کنترل منابع آلاینده در کلان‌شهرهای کشور اولویت اول دولت در حوزه محیط زیست است و جزو سیاست‌های اصلی رئیس‌جمهوری است.»
لازم به ذکر است، یک موتورسیکلت کاربراتوری در هر کیلومتر پیمایش ۱۵ گرم آلودگی تولید می‌کند. این در حالی است که میزان تولید آلودگی در یک دستگاه موتورسیکلت انژکتوری در هر کیلومتر پیمایش کمتر از دو گرم است.
  Reply


Possibly Related Threads...
Thread Author Replies Views Last Post
  رکورد اولین پله‌نوردی با موتورسیکلت در برج میلاد youka 0 161 03-02-2019، 02:19 PM
Last Post: youka
  سرپرست سازمان توسعه تجارت؛ واردات قطعات خودرو هیچ محدودیتی ندارد youka 0 143 02-27-2019، 03:08 PM
Last Post: youka
  مسمومیت و سرگیجه دلیل تصادف موتورسیکلت سواران در تونل‌ها youka 0 102 02-24-2019، 03:26 PM
Last Post: youka
  اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده یک سال به تعویق افتاد youka 0 111 02-18-2019، 03:50 PM
Last Post: youka
  ایرانول روغن موتورسیکلت«موتورو» به بازار عرضه کرد youka 0 182 02-12-2019، 06:04 PM
Last Post: youka
  تولیدکنندگان موتورسیکلت خواستار حذف اسقاط موتورهای فرسوده youka 0 143 02-12-2019، 02:13 PM
Last Post: youka
  لزوم نظارت سازمان حمایت بر بازار لوازم یدکی// قیمت لوازم یدکی 20درصد کاهش یافت youka 0 155 02-12-2019، 01:56 PM
Last Post: youka
  کمبود لوازم یدکی و چالش خدمات پس‌ازفروش موتورسیکلت‌های جدید youka 0 148 02-12-2019، 01:14 PM
Last Post: youka
  تعویق اجرای مصوبه موتورسیکلت*های برقی از سال 94 youka 0 172 02-05-2019، 02:14 PM
Last Post: youka
  افزایش تسهیلات خرید موتورسیکلت برقی در سال 98//محدودیتی برای دوچرخه‌سواری بانوان نیس youka 0 157 02-04-2019، 02:01 PM
Last Post: youka

Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)