09-26-2014، 04:14 PM
فصل سوم : معرفي ساير دستورات بسکام
در اين فصل دستورات به 7 دسته زير تقسم شده اند :
1- اعداد و متغيير ها در بسکام
2- دستورات مربوط به کار با رشته ها
3- دستورات حلقه و پرش و شرط
4- دستورات اجرايي (اين دستورات ، دستورات خاص براي کامپايلر هستند که براي اجراي بهتر برنامه استفاده ميشوند)
5- زير برنامه ها و فراخواني توابع
6- توابع رياضي و محاسباتي
7- توابع تبديل 55
کدها و متغيير ها به يکديگر
در اين فصل نيازي به حفظ کردن دستورات نيست ، براي يادگيري آنها کافيست آنها را اجرا کنيد و چند بار ورودي را تغيير دهيد .
در ادامه و در بخش راه اندازي سخت افزار هاي جانبي ، با کاربرد هاي عملي اين دستورات بيشتر آشنا خواهيم شد .
اعداد و متغيير ها در بسکام :
دستور زير معرفی يک متغير را نشان ميدهد . با اين دستور مي توانيد متغيرهايي که در برنامه به کار برده مي شوند تعريف کنيد .
Dim X As Data Type
X نام متغيري است، که در برنامه بکار برده مي شود و Data Type نوع داده است که مي تواند طبق موارد STRING يا WORD ياLONG يا INTEGER يا BYTEيا BITيا SINGLE يا Double باشد . ( Xهمچنين ميتواند XRAM يا SRAM يا ERAM يا OVERLAY يا location باشد که همگي متغير هاي از انواع حافظه ها هستند باشد ، که در بخشهاي بعدي توضيح داده مي شود.)
در صورت استفاده از متغير STRING بيشترين طول آن نيز بايد نوشته شود .
Bit :
اين متغيير ميتواند صفر يا يک باشد .
Byte :
اين متغيير مي تواند از0 تا 255 تغيير کند و فقط شامل اعداد صحيح مثبت مي شود .
Word :
اين متغيير مي تواند از0 ت65535 تغيير کند و فقط شامل اعداد صحيح مثبت مي شود.
Integer :
اين متغيير مي تواند از32767- تا 32767+ تغيير کند و فقط شامل اعداد صحيح مثبت و منفي مي شود.
Long :
اين متغيير مي تواند از214783648- تا 214783647+ تغيير کند و فقط شامل اعداد صحيح مثبت و منفي مي شود.
Single :
اين متغيير ميتواند از 45-^10×5/1 تا 38^10×4/3 تغيير کند و فقط شامل اعداد صحيح واعشاري صحيح مثبت و منفي مي شود.
Double :
اين متغير مي تواند از324-^10×5 تا 308^10×7/1 تغيير کند و فقط شامل اعداد صحيح واعشاري مثبت و منفي مي شود.
String :
اين متغيير مي تواند از1 تا 255 بايت تغيير کند تغيير کند و براي حروف وعلائم استفاده مي شود. در صورت استفاده از متغير String بيشترين طول آن نيز بايد نوشته شود .
مثال :
Dim B As Bit
Dim A As Byte
Dim K As Integer
Dim Micro As Word
Dim Hasan As String * 16
شما همچنين ميتوانيد يک متغير آرايه اي (با يک نام چندين متغيير) بسازيد .
مانند :
Dim A(10) As Word
در اين حالت شما ميتوانيد از 10 متغير A یعنی A(1) تا A(10) در برنامه استفاده کنيد .
مثال :
$regfile = "m16def.dat"
$crystal = 1000000
Config Lcd = 16 * 2
Config Lcdpin = Pin , Db4 = PORTD.0 , Db5 = PORTD.1 , Db6 = PORTD.2 , _
Db7 = PORTD.3 , E = PORTD.4 , Rs = PORTD.5
Dim A(4) As Byte
Dim Ali As Word
Dim Wqew As Byte
A(1) = 10
A(2) = 11
Wqew = 5
Locate 1 , 1
A(2) = A(3) + A(4)
Ali = A(2) + Wqew
Lcd Ali
Locate 2 , 1
Ali = A(1) * Wqew
Lcd Ali
End
متن نمایش داده شده برنامه بالا در شکل بالا مشاهد می شود :
اين شکل سخت افزار استفاده شده در کليه مثال هاي اين فصل است .
نکته : در صورتي که در يک متغير بيشتر از اندازه اش مقدار قرار دهيد با خطا مواجه مي شويد
مانند:
Dim A As Byte
A = 300
مورد بالا غلط مي باشد ، چون بايت مي تواند از 0 تا 255 تغيير کند ومقدار 300 بيشتر از اندازه (بعد) بايت است .
در اين فصل دستورات به 7 دسته زير تقسم شده اند :
1- اعداد و متغيير ها در بسکام
2- دستورات مربوط به کار با رشته ها
3- دستورات حلقه و پرش و شرط
4- دستورات اجرايي (اين دستورات ، دستورات خاص براي کامپايلر هستند که براي اجراي بهتر برنامه استفاده ميشوند)
5- زير برنامه ها و فراخواني توابع
6- توابع رياضي و محاسباتي
7- توابع تبديل 55
کدها و متغيير ها به يکديگر
در اين فصل نيازي به حفظ کردن دستورات نيست ، براي يادگيري آنها کافيست آنها را اجرا کنيد و چند بار ورودي را تغيير دهيد .
در ادامه و در بخش راه اندازي سخت افزار هاي جانبي ، با کاربرد هاي عملي اين دستورات بيشتر آشنا خواهيم شد .
اعداد و متغيير ها در بسکام :
دستور زير معرفی يک متغير را نشان ميدهد . با اين دستور مي توانيد متغيرهايي که در برنامه به کار برده مي شوند تعريف کنيد .
Dim X As Data Type
X نام متغيري است، که در برنامه بکار برده مي شود و Data Type نوع داده است که مي تواند طبق موارد STRING يا WORD ياLONG يا INTEGER يا BYTEيا BITيا SINGLE يا Double باشد . ( Xهمچنين ميتواند XRAM يا SRAM يا ERAM يا OVERLAY يا location باشد که همگي متغير هاي از انواع حافظه ها هستند باشد ، که در بخشهاي بعدي توضيح داده مي شود.)
در صورت استفاده از متغير STRING بيشترين طول آن نيز بايد نوشته شود .
Bit :
اين متغيير ميتواند صفر يا يک باشد .
Byte :
اين متغيير مي تواند از0 تا 255 تغيير کند و فقط شامل اعداد صحيح مثبت مي شود .
Word :
اين متغيير مي تواند از0 ت65535 تغيير کند و فقط شامل اعداد صحيح مثبت مي شود.
Integer :
اين متغيير مي تواند از32767- تا 32767+ تغيير کند و فقط شامل اعداد صحيح مثبت و منفي مي شود.
Long :
اين متغيير مي تواند از214783648- تا 214783647+ تغيير کند و فقط شامل اعداد صحيح مثبت و منفي مي شود.
Single :
اين متغيير ميتواند از 45-^10×5/1 تا 38^10×4/3 تغيير کند و فقط شامل اعداد صحيح واعشاري صحيح مثبت و منفي مي شود.
Double :
اين متغير مي تواند از324-^10×5 تا 308^10×7/1 تغيير کند و فقط شامل اعداد صحيح واعشاري مثبت و منفي مي شود.
String :
اين متغيير مي تواند از1 تا 255 بايت تغيير کند تغيير کند و براي حروف وعلائم استفاده مي شود. در صورت استفاده از متغير String بيشترين طول آن نيز بايد نوشته شود .
مثال :
Dim B As Bit
Dim A As Byte
Dim K As Integer
Dim Micro As Word
Dim Hasan As String * 16
شما همچنين ميتوانيد يک متغير آرايه اي (با يک نام چندين متغيير) بسازيد .
مانند :
Dim A(10) As Word
در اين حالت شما ميتوانيد از 10 متغير A یعنی A(1) تا A(10) در برنامه استفاده کنيد .
مثال :
$regfile = "m16def.dat"
$crystal = 1000000
Config Lcd = 16 * 2
Config Lcdpin = Pin , Db4 = PORTD.0 , Db5 = PORTD.1 , Db6 = PORTD.2 , _
Db7 = PORTD.3 , E = PORTD.4 , Rs = PORTD.5
Dim A(4) As Byte
Dim Ali As Word
Dim Wqew As Byte
A(1) = 10
A(2) = 11
Wqew = 5
Locate 1 , 1
A(2) = A(3) + A(4)
Ali = A(2) + Wqew
Lcd Ali
Locate 2 , 1
Ali = A(1) * Wqew
Lcd Ali
End
متن نمایش داده شده برنامه بالا در شکل بالا مشاهد می شود :
اين شکل سخت افزار استفاده شده در کليه مثال هاي اين فصل است .
نکته : در صورتي که در يک متغير بيشتر از اندازه اش مقدار قرار دهيد با خطا مواجه مي شويد
مانند:
Dim A As Byte
A = 300
مورد بالا غلط مي باشد ، چون بايت مي تواند از 0 تا 255 تغيير کند ومقدار 300 بيشتر از اندازه (بعد) بايت است .