10-10-2017، 12:42 PM
علی مفید؛ محمد آزاد در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین در خصوص وضعیت بازار آهن در بهار 96 گفت: سال جدید در شرایطی آغاز شده است که تولید کارخانه ها رو به افزایش است، اما در بخش فروش صنفی هنوز به شرایط مطلوب نرسیده ایم. دلیل این افت فروش هم بیشتر به رکود در بخش ساختمان مربوط است. وی افزود: عمده تولید کارخانه های آهن کشور به صورت صادراتی مصرف می شود، که در حال حاضر کشورهای عراق، کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس و برخی کشورهای اروپایی مشتری محصولات آهنی کشور هستند. رییس اتحادیه فروشندگان آهن، فولاد و فلزات تصریح کرد: در داخل به واسطه اینکه پروژه های عمرانی اغلب با رونق همراه نیست، فعالان صنفی شاهد رونق نیستند. اما می توان گفت تا حدی مصرف میلگرد در حال افزایش است و نسبت به تیرآهن شرایط بهتری دارد. که در این خصوص می توان گفت به دلیل استفاده از میلگرد در کارگاه های ساختمان سازی بزرگ مصرف آن با سیر افزایشی مواجه شده است. آزاد با بیان اینکه در بخش تولید تیرآهن به مرحله خودکفایی رسیدیم، اظهار داشت: کارخانه ذوب آهن اصفهان بزرگترین سازنده تیرآهن در کشور است و پس از آن کارخانه های کوچک در شهرهای ساری، کرمانشاه و اشتهارد مشغول به تولید هستند. وی ادامه داد: خودکفایی تولید موجب شده جلوی استفاده از تیرآهن های وارداتی که برای استفاده در ساختمان سازی مناسب نیست گرفته شود. البته کارخانه های سازنده داخلی هم ممکن است که تخلف هایی در زمینه تولید زیر وزن استاندارد انجام دهند. اما با وجود استفاده از نشان کارخانه های سازنده بر روی محصولات این تخلف ها تا حد زیادی کاهش پیدا کرده است.
در حالی که طبق گفته مسوولان استاندارد هیچ آهن غیر استانداردی در کشور وجود ندارد؛ به گفته برخی از فعالان این بخش هم اکنون تیرآهنهای سبک به نام سنگین وارد کشور میشود که به رغم استاندارد بودن به دلیل کاهش وزن قابل توجه، برای ساختوساز مناسب نیست.
در حالی که طبق گفته مسوولان استاندارد هیچ آهن غیر استانداردی در کشور وجود ندارد؛ به گفته برخی از فعالان این بخش هم اکنون تیرآهنهای سبک به نام سنگین وارد کشور میشود که به رغم استاندارد بودن به دلیل کاهش وزن قابل توجه، برای ساختوساز مناسب نیست.
به گزارش خبرگزاری برنا، یک مقام مسوول در صنایع با تاکید بر وضعیت قیمت تیرآهن اصفهان همانندسازی استاندارد تیرآهنهای وارداتی با استاندارد ملی ایران میگوید: هم اکنون مقادیر زیادی تیرآهن سبک به نام سنگین وارد کشور شده است که در صورت استفاده در بخش ساختوساز مشکلساز خواهد بود.
این مقام مسوول برنا با اشاره به تفاوت استاندارد ملی آهن ایران با دیگر کشورهای جهان میافزاید: برای مثال براساس استاندارد ملی ایران وزن هر شاخه تیرآهن ۱۴ بین ۱۵۰ تا ۱۵۵ کیلوگرم است؛ این در حالی است که وزن برخی تیرآهنهای وارداتی ۱۴ حدود ۱۲۵ کیلوگرم است که ۲۵ کیلوگرم کاهش دارد.
وی تصریح میکند: برخی از تجار در جهت انتفاع خود و با استفاده از عدم آشنایی مصرفکنندگان از مشخصات فنی تیرآهن، اقدام به فروش تیرآهنهای سبک به جای سنگین میکنند.
این مقام مسوول ادامه میدهد: به اعتقاد برخی از واردکنندگان این قبیل تیرآهنها به منظور استفاده در پروژههای خاص وارد کشور میشود؛ ولی با توجه به نبود کنترل دقیق بر بازار نمی توان از عدم مصرف آن در بخش مردمی مطمئن بود.
ریزش سازه
به اعتقاد وی، استفاده از تیرآهنهای با وزن پایین در صورت اضافه بار و تکان کوچک امکان ریزش دارد و جان مردم و مصرفکنندگان این بخش را تهدید میکند.
به گفته وی، هم اکنون آهنهای سبک به قیمت آهنهای سنگین به مردم فروخته میشود که تفاوت قیمت این آهنها نیز اجحاف در حق مصرفکننده است.
وی تصریح میکند: محصول وارداتی غیرکیفی در صورتی که حتی برای یک نفر استفاده شود، خطرناک است و موسسه استاندارد در قبال واردات آن مسوولیت دارد.
«مهدی پورهاشم»،مدیرکل موسسه استاندارد استان تهران نیز با بیان این که تاکنون چنین محموله وارداتی کشف نشده است، میافزاید: هماکنون چند استاندارد کشور چین و روسیه در مورد آهن مورد تایید ایران قرار گرفته است و مشکلی جهت واردات آهن از این کشورها وجود ندارد.
وی تصریح میکند: در صورت ادعای واردات چنین آهنآلاتی به کشور نمونه مربوطه به موسسه استاندارد جهت آزمایش و تطبیق با استاندارد ایران آورده شود.
این در حالی است که بنا بر اظهارات قبلی «نظامالدین برزگری»- رییس موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایرن -هیچ آهن غیراستانداری در بازار وجود ندارد.
برزگری تصریح میکند: کارگروه ویژه در موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران تشکیل شده است تا در این خصوص بررسیهای لازم صورت گیرد.
بخش عظیم پروفیل ها (Profile) برای ساخت در و پنجره های آهنی استفاده می شوند . پروفیل ها (Profile) در گروه های ا تا ۷ ( از لحاظ اندازه و مشخصات) تقسیم بندی می شوند و برای ساخت پنجره و چارچوب آن استفاده می شوند.
انواع پروفیلها (Profile) به شکل مربع و مستطیل با مقاطع کوچک به جای نرده فلزی برای در و پنجره منازل ، کنار راه پله ها و همچنین نرده کشی اطراف دیوارها و زمینهای حصارکشی شده و نرده پیاده رو و خیابان به کار می روند.
در صنعت خودروسازی از انواع پروفیلها مانند پروفیل های قوطی مربعی و مربعی مستطیلی استفاده می شود.
پروفیل (Profile) قوطی مربعی در ساخت پایه میز و صندلی و همچنین برای پوشش سقف استفاده می شود .
پروفیلهای به شکل z در انواع سوله ها به کار میروند.
پروفیلهای نبشی و ناودانی در روش نورد سرد تولید میشوند .
برش کلاف به نوار:
کلافهای خریداری شده در دستگاه های برش به نوارهایی با عرض مشخص بریده می گردند. این دستگاهها نبا به سفارش و نحوۀ بهره برداری دارای قسمتهای مختلف بوده که بعضاً تمالم اتوماتیک و برخی نیمه اتوماتیک می باشند.
یک دستگاه برش معمولاً دارای قسمتهای ذخیره کلاف، میز حمل کننده، ضربه گیر، کلاف گیر، و سیستم بازکننده طوقه های کلاف، سیستم کنترل کننده کناره برای بهتر تنظیم شدن، صاف کننده ورق، گیوتین و قرقره های هدایت ورق، غلتک های تغذیه ورق، قسمت اصلی برش، غلتک های جداکننده نوارهای بریده شده، نگاه دارندۀ نوارها و نهایتاً نوار جمع کن می باشد.
پس از قرار گرفتن کلاف روی کلافگیر که خود نیز دارای حرکت گردشی می باشد کلافگیر چرخیده و پس از بازشده طوقها سر ورق زیر غلتکهای صاف کننده هدایت می گردند. این عمل باعث صاف و تخت شده ورق می گردد.
توسط گیوتین سر ورق بریده شده تا برای جوشکاری در قسمتهای بعدی اشکالی وجود نداشته باشد. آنگاه ورق توسط غلتکهای تغذیه به طرف دو عدد شافت اصلی که دارای محرک بوده و بر روی آن تیغه هایی از فولاد که عملیات حرارتی بر روی آنها انجام و سختی آن بین (۶۱-۵۹) راکول سی رسیده و فواصل آنها متناسب با عرض نوارهای مورد نیاز تنظیم شده حرکت می کند. در اثر عبور ورق از بین تیغه عمل برش انجام می گیرد.
حرکت ورق (نوارها) به جلو ادامه دارد و به جهت اینکه نوارهای بریده شده به طور دقیق به جلو هدایت گردند، از دو عدد شافت جداکننده که برروی آنها تیغه های کوچکی مستقر گردیده اند عبور داده مشی شوند تا نهایتاً سر اولیه نوارهای بریده شده در گیرۀ مخصوصی که در داخل نوار جمع کن قرار دارد و توسط سیستم هیدرولیک قطر نوار جمع کن را چند سانتیمتر باز می نماید درگیر شود.
این عمل از یک طرف باعث جمع شده دو لبۀ گیره و گرفتن سر نوارها شده و از طرفی در پایان زمان تخلیه نوارها با عمل جمع شده نوارگیر داخلی ترین لایه ورقها جدا شده و به سهولت می توان نوارها را توسط میز متحرک و صفحه ای که در جهت محور اصلی حرکت می کند به خارج هدایت نمود. از این مرحله به بعد کشیده شدن ورق توسط نوار جمع کن تا تمام شدن کل طول کلاف انجام می گیرد. نوارها نهایتاً دسته بندی و به قسمتهای مختلف خطوط تولید انتقال می یابد.
پروفیل عرضی
پروفیل عرضی در کارهای عمومی مهندسی مانند جاده سازی کانال کشی و امثالهم به کار گرفته می شود چون باند نسبتا عریضی مورد استفاده قرار خواهد گرفت .
برای تهیه پروفیل عرضی نیز مانند پروفیل طولی کار در دو مرحله زیر انجام می گیرد .
الف : کار صحرایی که شامل مراحل زیر می باشد :
1- اخراج یک عمود از مسیر تعیین شیب ها در باند مورد نظر عمود بر امتداد اصلی اندازه گیری فواصل نقاط طرفین تا میخ مرکزی .
باید توجه داشت که در نیولمان هر پروفیل عرضی نقطه ی معلومی که ترازیابی از آن شروع می شود همان میخ مرکزی هست که در تهیه پروفیل طولی ارتفاع ان مشخص شده است .
در مناطقی که شیب عرضی زیادی وجود دارد برای تهیه پروفیل عرضی از شمشه تراز استفاده می شود .
ب: کار دفتری که شامل مراحل زیر است :
1- انجام محاسبات مربوط به رسم پروفیل با توجه به ارتفاعات محاسبه شده به مقیاس معلوم – فواصل نقاط نسبت به میخ مرکزی – ارتفاع پروﮊه میخ مرکزی – عرض جاده و یا کانال مورد احداث
2- رسمک پروفیل عرضی به همراه پروفیل طولی بر روی کاغذ میلیمتری
مقیاس پروفیل عرضی روی یک دستگاه دکارتی در هر دو محور مساوی هست (بر عکس پروفیل طولی )
این مقیاس بیشتر بین 100/1-500/1 تغییر می کند که غالبا به میزان 200/1 انتخاب می شود .
در صنعت ساختمانسازی مصالح فلزی فراوانی به کار میروند که هرکدام از آنها مدلها و انواع متنوع و کاربری مناسب خود را دارد. یکی از این مصالح فلزی که در ساختمانسازی کاربردهای متنوعی دارد قیمت پروفیل است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.
پروفیل به طور کلی در دو نوع ساختمانی و صنعتی وجود دارد، پروفیلهای ساختمانی به آن دسته از پروفیلهایی اطلاق میشود که در صنعت ساختمان سازی کاربرد دارند مانند در و پنجرههای آلومینیومی و... در حالی که پروفیلهای صنعتی به آن دسته از محصولاتی اطلاق میشود که در صنایع مختلف همچون خودروسازی، نظامی و... به عنوان قطعات و متعلقات صنعتی مورد استفاده قرار میگیرند. در مقاطع صنعتی توجه به ویژگیهای مکانیکی و الکتریکی از اهمیت ویژهای برخوردار بوده و در این راستا دانش فنی و تجربه کاری و امکانات تولیدی در جایگاه ویژهای قرار میگیرند به طوری که امکان تولید قطعات خاص با ویژگیهای مشخص برای هر تولیدکننده پروفیل ساختمانی وجود نخواهد داشت.
اما پروفیل ساختمانی هم انواعی دارد؛ نوع اول پروفیل نورد گرم است که از نورد گرم شمش فولادی ساخته میشود و قوطی شکل است. دومین نوع پروفیل نورد سرد است که از شکل دادن ورقهای فولادی از طریق خم کردن و پرس تولید میشود و ناودانی شکل است و سومین نوع پروفیل مرکب است که از اتصال چند پروفیل سرد و گرم به وجود میآید. پروفیلهای نورد سرد تنها مناسب کارهای سبک ساختمانی هستند مانند ناودانی ها، تیرهای تکیه گاهی سقف کاذب و چارچوب درهای ساختمان.
پروفیل کامپوزیتی
امروزه سهم بسیار بزرگی از بازار در اختیار مواد مرکب یا همان کامپوزیت است و همچنین پروفیلهای کامپوزیتی به میزان وسیعی در ساختمانسازی به ویژه ساختمانسازی در شرایط آب و هوایی که احتمال خوردگی در آن بالا است بسیار رواج پیدا کرده است.
دلیل عمده استفاده از این پروفیلها جلوگیری از پدیده خوردگی و افزایش عمر سازه در برابر ارتعاشات است. همچنین استفاده از پروفیلهای کامپوزیتی باعث سبکی بنا میشود، اما اهمیت این مزیت چندان نیست.
آنچه باعث دوام و عمر بالای پروفیل کامپوزیتی میشود خاصیت غیرکشسانی آن است که باعث عملکرد بهتر در برابر ارتعاشات زلزله میشود و بهترین گزینه برای مقاومسازی در برابر زلزله است.تخریب ناشی از پدیده خوردگی هم در بتن مسلح شده با پروفیل فلزی این طور است که نخست میلههای فلزی داخل بتن دچار زنگ زدگی و اکسیده شدن میشوند و سپس این اکسیدها به سمت سطح بیرونی بتن منتقل میشوند و با انتشار در داخل بتن باعث از بین رفتن کامل سازه بتنی میشود.
کشور مابه لحاظ شرایط اقلیمی در شمال و جنوب نیاز بسیار گستردهای به استفاده از کامپوزیت در قالب پروفیلهای کامپوزیتی دارد. هم اکنون بسیاری از سازههای بنا شده در محیطهای خورنده مناطق مختلف کشور همچون پلهای دریاچه ارومیه یا ساختمانهای جنوب کشور دچار معضل خوردگی هستند که استفاده از کامپوزیتها میتواند پاسخگوی مشکل این قبیل سازهها باشد.
در حالی که طبق گفته مسوولان استاندارد هیچ آهن غیر استانداردی در کشور وجود ندارد؛ به گفته برخی از فعالان این بخش هم اکنون تیرآهنهای سبک به نام سنگین وارد کشور میشود که به رغم استاندارد بودن به دلیل کاهش وزن قابل توجه، برای ساختوساز مناسب نیست.
در حالی که طبق گفته مسوولان استاندارد هیچ آهن غیر استانداردی در کشور وجود ندارد؛ به گفته برخی از فعالان این بخش هم اکنون تیرآهنهای سبک به نام سنگین وارد کشور میشود که به رغم استاندارد بودن به دلیل کاهش وزن قابل توجه، برای ساختوساز مناسب نیست.
به گزارش خبرگزاری برنا، یک مقام مسوول در صنایع با تاکید بر وضعیت قیمت تیرآهن اصفهان همانندسازی استاندارد تیرآهنهای وارداتی با استاندارد ملی ایران میگوید: هم اکنون مقادیر زیادی تیرآهن سبک به نام سنگین وارد کشور شده است که در صورت استفاده در بخش ساختوساز مشکلساز خواهد بود.
این مقام مسوول برنا با اشاره به تفاوت استاندارد ملی آهن ایران با دیگر کشورهای جهان میافزاید: برای مثال براساس استاندارد ملی ایران وزن هر شاخه تیرآهن ۱۴ بین ۱۵۰ تا ۱۵۵ کیلوگرم است؛ این در حالی است که وزن برخی تیرآهنهای وارداتی ۱۴ حدود ۱۲۵ کیلوگرم است که ۲۵ کیلوگرم کاهش دارد.
وی تصریح میکند: برخی از تجار در جهت انتفاع خود و با استفاده از عدم آشنایی مصرفکنندگان از مشخصات فنی تیرآهن، اقدام به فروش تیرآهنهای سبک به جای سنگین میکنند.
این مقام مسوول ادامه میدهد: به اعتقاد برخی از واردکنندگان این قبیل تیرآهنها به منظور استفاده در پروژههای خاص وارد کشور میشود؛ ولی با توجه به نبود کنترل دقیق بر بازار نمی توان از عدم مصرف آن در بخش مردمی مطمئن بود.
ریزش سازه
به اعتقاد وی، استفاده از تیرآهنهای با وزن پایین در صورت اضافه بار و تکان کوچک امکان ریزش دارد و جان مردم و مصرفکنندگان این بخش را تهدید میکند.
به گفته وی، هم اکنون آهنهای سبک به قیمت آهنهای سنگین به مردم فروخته میشود که تفاوت قیمت این آهنها نیز اجحاف در حق مصرفکننده است.
وی تصریح میکند: محصول وارداتی غیرکیفی در صورتی که حتی برای یک نفر استفاده شود، خطرناک است و موسسه استاندارد در قبال واردات آن مسوولیت دارد.
«مهدی پورهاشم»،مدیرکل موسسه استاندارد استان تهران نیز با بیان این که تاکنون چنین محموله وارداتی کشف نشده است، میافزاید: هماکنون چند استاندارد کشور چین و روسیه در مورد آهن مورد تایید ایران قرار گرفته است و مشکلی جهت واردات آهن از این کشورها وجود ندارد.
وی تصریح میکند: در صورت ادعای واردات چنین آهنآلاتی به کشور نمونه مربوطه به موسسه استاندارد جهت آزمایش و تطبیق با استاندارد ایران آورده شود.
این در حالی است که بنا بر اظهارات قبلی «نظامالدین برزگری»- رییس موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایرن -هیچ آهن غیراستانداری در بازار وجود ندارد.
برزگری تصریح میکند: کارگروه ویژه در موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران تشکیل شده است تا در این خصوص بررسیهای لازم صورت گیرد.
بخش عظیم پروفیل ها (Profile) برای ساخت در و پنجره های آهنی استفاده می شوند . پروفیل ها (Profile) در گروه های ا تا ۷ ( از لحاظ اندازه و مشخصات) تقسیم بندی می شوند و برای ساخت پنجره و چارچوب آن استفاده می شوند.
انواع پروفیلها (Profile) به شکل مربع و مستطیل با مقاطع کوچک به جای نرده فلزی برای در و پنجره منازل ، کنار راه پله ها و همچنین نرده کشی اطراف دیوارها و زمینهای حصارکشی شده و نرده پیاده رو و خیابان به کار می روند.
در صنعت خودروسازی از انواع پروفیلها مانند پروفیل های قوطی مربعی و مربعی مستطیلی استفاده می شود.
پروفیل (Profile) قوطی مربعی در ساخت پایه میز و صندلی و همچنین برای پوشش سقف استفاده می شود .
پروفیلهای به شکل z در انواع سوله ها به کار میروند.
پروفیلهای نبشی و ناودانی در روش نورد سرد تولید میشوند .
برش کلاف به نوار:
کلافهای خریداری شده در دستگاه های برش به نوارهایی با عرض مشخص بریده می گردند. این دستگاهها نبا به سفارش و نحوۀ بهره برداری دارای قسمتهای مختلف بوده که بعضاً تمالم اتوماتیک و برخی نیمه اتوماتیک می باشند.
یک دستگاه برش معمولاً دارای قسمتهای ذخیره کلاف، میز حمل کننده، ضربه گیر، کلاف گیر، و سیستم بازکننده طوقه های کلاف، سیستم کنترل کننده کناره برای بهتر تنظیم شدن، صاف کننده ورق، گیوتین و قرقره های هدایت ورق، غلتک های تغذیه ورق، قسمت اصلی برش، غلتک های جداکننده نوارهای بریده شده، نگاه دارندۀ نوارها و نهایتاً نوار جمع کن می باشد.
پس از قرار گرفتن کلاف روی کلافگیر که خود نیز دارای حرکت گردشی می باشد کلافگیر چرخیده و پس از بازشده طوقها سر ورق زیر غلتکهای صاف کننده هدایت می گردند. این عمل باعث صاف و تخت شده ورق می گردد.
توسط گیوتین سر ورق بریده شده تا برای جوشکاری در قسمتهای بعدی اشکالی وجود نداشته باشد. آنگاه ورق توسط غلتکهای تغذیه به طرف دو عدد شافت اصلی که دارای محرک بوده و بر روی آن تیغه هایی از فولاد که عملیات حرارتی بر روی آنها انجام و سختی آن بین (۶۱-۵۹) راکول سی رسیده و فواصل آنها متناسب با عرض نوارهای مورد نیاز تنظیم شده حرکت می کند. در اثر عبور ورق از بین تیغه عمل برش انجام می گیرد.
حرکت ورق (نوارها) به جلو ادامه دارد و به جهت اینکه نوارهای بریده شده به طور دقیق به جلو هدایت گردند، از دو عدد شافت جداکننده که برروی آنها تیغه های کوچکی مستقر گردیده اند عبور داده مشی شوند تا نهایتاً سر اولیه نوارهای بریده شده در گیرۀ مخصوصی که در داخل نوار جمع کن قرار دارد و توسط سیستم هیدرولیک قطر نوار جمع کن را چند سانتیمتر باز می نماید درگیر شود.
این عمل از یک طرف باعث جمع شده دو لبۀ گیره و گرفتن سر نوارها شده و از طرفی در پایان زمان تخلیه نوارها با عمل جمع شده نوارگیر داخلی ترین لایه ورقها جدا شده و به سهولت می توان نوارها را توسط میز متحرک و صفحه ای که در جهت محور اصلی حرکت می کند به خارج هدایت نمود. از این مرحله به بعد کشیده شدن ورق توسط نوار جمع کن تا تمام شدن کل طول کلاف انجام می گیرد. نوارها نهایتاً دسته بندی و به قسمتهای مختلف خطوط تولید انتقال می یابد.
پروفیل عرضی
پروفیل عرضی در کارهای عمومی مهندسی مانند جاده سازی کانال کشی و امثالهم به کار گرفته می شود چون باند نسبتا عریضی مورد استفاده قرار خواهد گرفت .
برای تهیه پروفیل عرضی نیز مانند پروفیل طولی کار در دو مرحله زیر انجام می گیرد .
الف : کار صحرایی که شامل مراحل زیر می باشد :
1- اخراج یک عمود از مسیر تعیین شیب ها در باند مورد نظر عمود بر امتداد اصلی اندازه گیری فواصل نقاط طرفین تا میخ مرکزی .
باید توجه داشت که در نیولمان هر پروفیل عرضی نقطه ی معلومی که ترازیابی از آن شروع می شود همان میخ مرکزی هست که در تهیه پروفیل طولی ارتفاع ان مشخص شده است .
در مناطقی که شیب عرضی زیادی وجود دارد برای تهیه پروفیل عرضی از شمشه تراز استفاده می شود .
ب: کار دفتری که شامل مراحل زیر است :
1- انجام محاسبات مربوط به رسم پروفیل با توجه به ارتفاعات محاسبه شده به مقیاس معلوم – فواصل نقاط نسبت به میخ مرکزی – ارتفاع پروﮊه میخ مرکزی – عرض جاده و یا کانال مورد احداث
2- رسمک پروفیل عرضی به همراه پروفیل طولی بر روی کاغذ میلیمتری
مقیاس پروفیل عرضی روی یک دستگاه دکارتی در هر دو محور مساوی هست (بر عکس پروفیل طولی )
این مقیاس بیشتر بین 100/1-500/1 تغییر می کند که غالبا به میزان 200/1 انتخاب می شود .
در صنعت ساختمانسازی مصالح فلزی فراوانی به کار میروند که هرکدام از آنها مدلها و انواع متنوع و کاربری مناسب خود را دارد. یکی از این مصالح فلزی که در ساختمانسازی کاربردهای متنوعی دارد قیمت پروفیل است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.
پروفیل به طور کلی در دو نوع ساختمانی و صنعتی وجود دارد، پروفیلهای ساختمانی به آن دسته از پروفیلهایی اطلاق میشود که در صنعت ساختمان سازی کاربرد دارند مانند در و پنجرههای آلومینیومی و... در حالی که پروفیلهای صنعتی به آن دسته از محصولاتی اطلاق میشود که در صنایع مختلف همچون خودروسازی، نظامی و... به عنوان قطعات و متعلقات صنعتی مورد استفاده قرار میگیرند. در مقاطع صنعتی توجه به ویژگیهای مکانیکی و الکتریکی از اهمیت ویژهای برخوردار بوده و در این راستا دانش فنی و تجربه کاری و امکانات تولیدی در جایگاه ویژهای قرار میگیرند به طوری که امکان تولید قطعات خاص با ویژگیهای مشخص برای هر تولیدکننده پروفیل ساختمانی وجود نخواهد داشت.
اما پروفیل ساختمانی هم انواعی دارد؛ نوع اول پروفیل نورد گرم است که از نورد گرم شمش فولادی ساخته میشود و قوطی شکل است. دومین نوع پروفیل نورد سرد است که از شکل دادن ورقهای فولادی از طریق خم کردن و پرس تولید میشود و ناودانی شکل است و سومین نوع پروفیل مرکب است که از اتصال چند پروفیل سرد و گرم به وجود میآید. پروفیلهای نورد سرد تنها مناسب کارهای سبک ساختمانی هستند مانند ناودانی ها، تیرهای تکیه گاهی سقف کاذب و چارچوب درهای ساختمان.
پروفیل کامپوزیتی
امروزه سهم بسیار بزرگی از بازار در اختیار مواد مرکب یا همان کامپوزیت است و همچنین پروفیلهای کامپوزیتی به میزان وسیعی در ساختمانسازی به ویژه ساختمانسازی در شرایط آب و هوایی که احتمال خوردگی در آن بالا است بسیار رواج پیدا کرده است.
دلیل عمده استفاده از این پروفیلها جلوگیری از پدیده خوردگی و افزایش عمر سازه در برابر ارتعاشات است. همچنین استفاده از پروفیلهای کامپوزیتی باعث سبکی بنا میشود، اما اهمیت این مزیت چندان نیست.
آنچه باعث دوام و عمر بالای پروفیل کامپوزیتی میشود خاصیت غیرکشسانی آن است که باعث عملکرد بهتر در برابر ارتعاشات زلزله میشود و بهترین گزینه برای مقاومسازی در برابر زلزله است.تخریب ناشی از پدیده خوردگی هم در بتن مسلح شده با پروفیل فلزی این طور است که نخست میلههای فلزی داخل بتن دچار زنگ زدگی و اکسیده شدن میشوند و سپس این اکسیدها به سمت سطح بیرونی بتن منتقل میشوند و با انتشار در داخل بتن باعث از بین رفتن کامل سازه بتنی میشود.
کشور مابه لحاظ شرایط اقلیمی در شمال و جنوب نیاز بسیار گستردهای به استفاده از کامپوزیت در قالب پروفیلهای کامپوزیتی دارد. هم اکنون بسیاری از سازههای بنا شده در محیطهای خورنده مناطق مختلف کشور همچون پلهای دریاچه ارومیه یا ساختمانهای جنوب کشور دچار معضل خوردگی هستند که استفاده از کامپوزیتها میتواند پاسخگوی مشکل این قبیل سازهها باشد.