• ¡Welcome to Square Theme!
  • This news are in header template.
  • Please ignore this message.
مهمان عزیز خوش‌آمدید. ورود عضــویت


امتیاز موضوع:
  • 41 رای - 2.56 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Title: برنامه نویسی J2me برای موبایل با دلفی
حالت خطی
#5
نوع های مرکب :

نوع Record :در این نوع شما می توانید مجموع از اوناع متغیرها را داشته باشید.بعنوان مثال شما یک بازی نوشته اید که قهرمان این بازی را کاربر کنترل می کند پس شما باید یک record تعریف نمایید که مختصات آن را درصفحه و مقدار جان باقی مانده را در خود نگه دارد.مانند :
کد:
type heroType = record
     positionX, positionY: integer;
     health: integer;
  end;
-

برای ساختن یک نمونه از record بالا بدین صورت می نویسیم :
کد:
var hero: heroType;

و همچنین می توانید پارامترهای ورودی یک روتین را از این نوع تعریف نمایید :
کد:
function isHeroDead(hero: heroType): boolean;
  begin
  if (hero.health <= 0) then
      isHeroDead := true;
    else
      isHeroDead := false;
  end;

record نیز می تواند بجای کلمه کلیدی type از var نیز استفاده نمایید :
کد:
var hero: record
              positionX, positionY: integer;
              health: integer;
            end;

با قرار دادن dot می توانید به داده های record تعریف شده دسترسی پیدا کنید:
کد:
...
  { move the hero to the right }
  hero.positionX := hero.positionX + 1;
  ...

و نکته دیگر در مورد این نوع داده ای که شما نمی توانید مستقیما دونوع متفاوت تعریف شده از record درون هم کپی کنید و یا انتساب دهید.بلکه می بایست مقدارهای داخلی آنها را کپی نمایید.
کد:
var a, b: record
              x: integer;
          end;
  begin
    ...
    a := b; { this is not valid }
    ...
    a.x := b.x; { copy element by element instead }
  end.

نوع Array :
آرایه ها بدین صورت تعریف میشوند :
کد:
type chessFieldType = array[1..8, 1..8] of integer;

برای تعریف یک آرایه 8*8 که یک آرایه دوبعدی میشود بدین صورت انجام میشود :
کد:
type chessFieldType = array[1..8, 1..8] of integer;
  var chessField: chessFieldType;

که برای ساده ترشدن دوخط کد بالا معادل تکه کد زیر است:
کد:
var chessField: array[1..8, 1..8] of integer;

در مثال زیر خانه های خالی از جدول شطرنج مان را میشماریم :
کد:
type chessFieldType = array[1..8, 1..8] of integer;
  var chessField: chessFieldType;
     i, j, count: integer;
  begin
    ...
    { initialize the chess field to contain some elements }
    ...
    count := 0;
    for i:=1 to 8 do
      for j:=1 to 8 do
        if chessField[i, j] = 0 then count := count + 1;
  end.

می توان آرایه های چند بعدی داشته باشید ولی به این نکته توجه کنید که آرایه های بعد زیاد حافظه زیادی را اشغال می کنند.
معبودا مرا ببخش، بخاطر درهایی که کوبیدم ولی هیچکدام خانه تو نبود ...
 
پاسخ
  


پیام‌های این موضوع
RE: برنامه نویسی J2me برای موبایل با دلفی - توسط Oep - 02-28-2012، 09:13 AM

موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  درخواست راهنمایی : ساختن کتاب برای اندروید با basic4android saiedfsd 4 10,783 02-02-2018، 11:49 PM
آخرین ارسال: behinesaz
Exclamation مشکل در run کردن برنامه در basic4android barid 7 16,590 08-13-2017، 07:53 AM
آخرین ارسال: amir6776
  درخواست کتابخانه wifi direct برای basic4android masoud.pezeshkzade 1 8,206 12-20-2014، 01:03 AM
آخرین ارسال: Marc33
  دانلود نرم افزار فارسی سازنده برنامه های فارسی اندروید meisam1376 4 9,955 12-05-2014، 05:50 PM
آخرین ارسال: bah69man
  دانلود Basic4android v1.20 - نرم افزار توسعه و ساخت برنامه های کاربردی تحت آندروید Amin_Mansouri 11 21,495 10-10-2014، 09:24 PM
آخرین ارسال: Amin_Mansouri
Wink برنامه نویسی «در» آندروید Kei armin 5 9,608 08-14-2014، 08:23 PM
آخرین ارسال: sahandmax
  مشكل حرف "ي" در برنامه hamid1148 3 9,747 12-03-2013، 07:35 PM
آخرین ارسال: omid_student
  آموزش باز کردن Lock code موبایل نوکیا امیر 2 8,450 08-15-2012، 03:33 PM
آخرین ارسال: امیر
  آشنایی با برنامه نویسی ++c برای ویندوز موبایل erfanweb 1 7,375 01-03-2012، 10:30 AM
آخرین ارسال: erfanweb
  برنامه نویسی برای اندروید Amin_Mansouri 2 8,599 12-26-2011، 04:31 PM
آخرین ارسال: Amin_Mansouri

پرش به انجمن:


Browsing: 3 مهمان