10-02-2017، 05:57 PM
در این مقاله آموزشی به تاثیر رنگ در طراحی غرفه نمایشگاهی خواهیم پرداخت. دنیای پیرامون ما از دو عنصر فرم (شکل) و رنگ تشکیل شده است.تاثیر رنگ در زندگی انسان به قدری است که حتی تصور زندگی بدون رنگ ناممکن است. رنگ پدیده و موهبت شگفت انگیز و شکوهمند هستی است و به زندگی انسان احساس و اشتیاق می بخشد.
استفاده مناسب از هر رنگ كاربرد ویژه ای در طراحی دكوراسیون غرفه های نمایشگاهی داشته باشد و بررسی تاثیر متقابل روانشناختی رنگ ها در كاربرد هنری غرفه اهمیت به سزایی دارد. شكوه و جلوه هر رنگ دیگر،اثر واقعی خودرا نشان می دهد و هر رنگ نسبت به رنگ دیگر میزان تیرگی یا روشنی اش بهتر نمایان می شود. تغییر دادن این ترتیب طبیعی، ناهماهنگی رنگ ها را به دنبال دارد و استفاده از این تركیب ناسازگار، می تواند تغییرات زیادی در طراحی غرفه ها به وجود آورد. رنگ ها از عوامل مهم جذب مخاطب هستند و در خاطره ها باقی می مانند. وسایل و تجهیزات و مبلمان و لوازم بكار گرفته شده در غرفه باید دارای رنگ و كیفیت ظاهری مناسب باشند.
در استفاده از رنگ های گرم و شاد دقت نمایید!
استفاده از رنگ هاي گرم و شاد در غرفه جلب توجه بيشتري مي نمايد اما در نمايش کالا تطابق رنگ با نوع اثر بخش تر خواهد بود. براي مثال استفاده از رنگ قرمز براي کالا هاي گرما زا و رنگ آبي براي کالاهاي سرما آفرين استفاده مي شود. البته با توجه به خصوصيات هر رنگ و آشنايي با صفات آن بهتر مي توان موارد بالا را مد نظر قرار داد. در طراحي غرفه ها بايد به صفات درخشندگي، پرمايگي و فام هر رنگ که تغيير پذير است توجه نمود.
فام :
صفتی از رنگ است که جایگاه آن را در سلسله ی رنگی (از قرمز تا بنفش) – معادل با نور طول موج های مختلف در طیف مرئی – مشخص می کند .گفته می شود که تقریبا ً ۱۵۰ فام متفاوت را می توان تشخیص داد، ولی همه ی اینها به طور مساوی در طیف مرئی توزیع نشده اند، زیرا چشم ما برای تفکیک فام ها در طول موج های بلند تر توانایی بیشتری دارد.بلند ترین طول موج ها در منطقه ی قرمز و کوتاه ترین طول موج ها در منطقه ی بنفش هستند. دسته بندی عمومی رنگ ها به بیفام (سیاه ، سفید و خاکستری ها)، و فام دار (قرمز، زرد، سبز،…) بر همین صفت مبتنی است. برای سهولت درک مطلب، فام را می توان مشخص کننده ی اسم عام رنگ ها تعریف کرد.قرمز، زرد و آبی را فام های اولیه می نامند و چون مبنای سایر فام ها هستند رنگ های اصلی نیز نام گرفته اند.
فام های ثانویه عبارتند از:
نارنجی، سبز و بنفش که که از اختلاط مقادیر مساوی از دو فام اولیه حاصل می شوند. فام های ثالثه از اختلاط فام های اولیه و ثانویه به دست می آیند: زرد-نارنجی (پرتقالی)، نارنجی-قرمز، قرمز- بنفش (ارغوانی)، بنفش- آبی (لاجوردی)، آبی-سبز (فیروزه ای)، سبز-زرد (مغز پسته ای). دوازده فام نامبرده را با ترتیبی معین در چرخه ی رنگ، نشان می دهند. در چرخه ی رنگ، فام های ثانویه و ثالثه ای که بین یک زوج فام اولیه جای گرفته اند، دارای روابط خویشاوندی هستند و در کنارهم ساده ترین هماهنگی رنگی را پدید می آورند.درخشندگی (والوور)، دومین صفت رنگ است و درجه ی نسبی تیرگی و روشنی آن را مشخص می کند(غالبا نقاشان اصطلاح رنگسایه را نیز در همین معنا به کار می برند). معمولا ً درخشندگی رنگ های فام دار را در قیاس با رنگ های بیفام می سنجند. در چرخه ی رنگ، زرد بیشترین درخشندگی (معادل خاکستری روشن نزدیک به سفید) و بنفش کمترین درخشندگی(معادل خاکستری تیره ی نزدیک به سیاه) را دارد. در سلسله ی رنگی، هر فام نسبت به دیگری میزان تیرگی یا روشنی ذاتی اش را می نمایاند. معکوس کردن این ترتیب طبیعی، ناسازگاری رنگی به بار می آورد مثلا ً اگر بنفش روشن در کنار سبز زیتونی قرار گیرد، نوعی تکان بصری ایجاد می کند.
در استفاده از رنگ به تمامی اجزای غرفه دقت نمایید.
استفاده متناسب رنگ در ديوار ها و پانل ها و پيش زمينه هاي روشن غرفه تاثير زيادي در محيط غرفه بوجود مي آورد.
استفاده از مبلمان متوسط و رنگ متعادل مي توان ترکيب بندي با ثباتي در غرفه هاي نمايشگاهي بوجود آورد. در هر صورت هر ترکيب بندي که با عناصر غرفه بتواند به طور موثر با بازديدکنندگان، ارتباط برقرار کند کارآمد خواهد بود. در اغلب موارد، شناسايي عناصر کليدي غرفه نکته اصلي است که مي توان با چيدمان مناسب و ميزان نور، آن ها را از دل ساير عناصر تصويري متفرقه، بيرون بکشد.همين اشياي مزاحم و شلوغي پيش از حد، چهره غرفه ها را مخدوش مي کند و همچنين، بهتر است تنها روي ساختار کلي غرفه تمرکز کنيد و نه تمرکز زياد روي جزئيات خيلي خاص. چرا که تاثير آنها در مقابل ترکيب بندي عمومي، بسيار سطحي است. منبع : اصول طراحی غرفه
با توجه به اين که ملحقات تيره باعث مي شود چشمان بازديد کنندگان به سمت رنگ هاي تيره تر کشيده شوند طراحي نمايد با نظم دادن به ملزومات و ملحقات غرفه، کيفيت بصري بازديد کنندگان را افزايش دهد.
موارد ذيل در استفاده از رنگ در غرفه سازی نمایشگاه مد نظر قرار گيرد:
• در انتخاب رنگ حتما از رنگ های شرکت استفاده نمایید.
• به مکمل بودن رنگ و نور حتما توجه کافی داشته باشید.
• تمام مطالبی را که قصد انتقال آن را به بازدیدکننده دارید را در ذهن خود بپرورانید.
• حتما به معانی مختلف در فرهنگ های ملل گوناگون توجه داشته باشید.
• به این نکته توجه نمایید که رنگ های گرم موجب کوچک نمایش داده شدن غرفه می گردند.
استفاده مناسب از هر رنگ كاربرد ویژه ای در طراحی دكوراسیون غرفه های نمایشگاهی داشته باشد و بررسی تاثیر متقابل روانشناختی رنگ ها در كاربرد هنری غرفه اهمیت به سزایی دارد. شكوه و جلوه هر رنگ دیگر،اثر واقعی خودرا نشان می دهد و هر رنگ نسبت به رنگ دیگر میزان تیرگی یا روشنی اش بهتر نمایان می شود. تغییر دادن این ترتیب طبیعی، ناهماهنگی رنگ ها را به دنبال دارد و استفاده از این تركیب ناسازگار، می تواند تغییرات زیادی در طراحی غرفه ها به وجود آورد. رنگ ها از عوامل مهم جذب مخاطب هستند و در خاطره ها باقی می مانند. وسایل و تجهیزات و مبلمان و لوازم بكار گرفته شده در غرفه باید دارای رنگ و كیفیت ظاهری مناسب باشند.
در استفاده از رنگ های گرم و شاد دقت نمایید!
استفاده از رنگ هاي گرم و شاد در غرفه جلب توجه بيشتري مي نمايد اما در نمايش کالا تطابق رنگ با نوع اثر بخش تر خواهد بود. براي مثال استفاده از رنگ قرمز براي کالا هاي گرما زا و رنگ آبي براي کالاهاي سرما آفرين استفاده مي شود. البته با توجه به خصوصيات هر رنگ و آشنايي با صفات آن بهتر مي توان موارد بالا را مد نظر قرار داد. در طراحي غرفه ها بايد به صفات درخشندگي، پرمايگي و فام هر رنگ که تغيير پذير است توجه نمود.
فام :
صفتی از رنگ است که جایگاه آن را در سلسله ی رنگی (از قرمز تا بنفش) – معادل با نور طول موج های مختلف در طیف مرئی – مشخص می کند .گفته می شود که تقریبا ً ۱۵۰ فام متفاوت را می توان تشخیص داد، ولی همه ی اینها به طور مساوی در طیف مرئی توزیع نشده اند، زیرا چشم ما برای تفکیک فام ها در طول موج های بلند تر توانایی بیشتری دارد.بلند ترین طول موج ها در منطقه ی قرمز و کوتاه ترین طول موج ها در منطقه ی بنفش هستند. دسته بندی عمومی رنگ ها به بیفام (سیاه ، سفید و خاکستری ها)، و فام دار (قرمز، زرد، سبز،…) بر همین صفت مبتنی است. برای سهولت درک مطلب، فام را می توان مشخص کننده ی اسم عام رنگ ها تعریف کرد.قرمز، زرد و آبی را فام های اولیه می نامند و چون مبنای سایر فام ها هستند رنگ های اصلی نیز نام گرفته اند.
فام های ثانویه عبارتند از:
نارنجی، سبز و بنفش که که از اختلاط مقادیر مساوی از دو فام اولیه حاصل می شوند. فام های ثالثه از اختلاط فام های اولیه و ثانویه به دست می آیند: زرد-نارنجی (پرتقالی)، نارنجی-قرمز، قرمز- بنفش (ارغوانی)، بنفش- آبی (لاجوردی)، آبی-سبز (فیروزه ای)، سبز-زرد (مغز پسته ای). دوازده فام نامبرده را با ترتیبی معین در چرخه ی رنگ، نشان می دهند. در چرخه ی رنگ، فام های ثانویه و ثالثه ای که بین یک زوج فام اولیه جای گرفته اند، دارای روابط خویشاوندی هستند و در کنارهم ساده ترین هماهنگی رنگی را پدید می آورند.درخشندگی (والوور)، دومین صفت رنگ است و درجه ی نسبی تیرگی و روشنی آن را مشخص می کند(غالبا نقاشان اصطلاح رنگسایه را نیز در همین معنا به کار می برند). معمولا ً درخشندگی رنگ های فام دار را در قیاس با رنگ های بیفام می سنجند. در چرخه ی رنگ، زرد بیشترین درخشندگی (معادل خاکستری روشن نزدیک به سفید) و بنفش کمترین درخشندگی(معادل خاکستری تیره ی نزدیک به سیاه) را دارد. در سلسله ی رنگی، هر فام نسبت به دیگری میزان تیرگی یا روشنی ذاتی اش را می نمایاند. معکوس کردن این ترتیب طبیعی، ناسازگاری رنگی به بار می آورد مثلا ً اگر بنفش روشن در کنار سبز زیتونی قرار گیرد، نوعی تکان بصری ایجاد می کند.
در استفاده از رنگ به تمامی اجزای غرفه دقت نمایید.
استفاده متناسب رنگ در ديوار ها و پانل ها و پيش زمينه هاي روشن غرفه تاثير زيادي در محيط غرفه بوجود مي آورد.
استفاده از مبلمان متوسط و رنگ متعادل مي توان ترکيب بندي با ثباتي در غرفه هاي نمايشگاهي بوجود آورد. در هر صورت هر ترکيب بندي که با عناصر غرفه بتواند به طور موثر با بازديدکنندگان، ارتباط برقرار کند کارآمد خواهد بود. در اغلب موارد، شناسايي عناصر کليدي غرفه نکته اصلي است که مي توان با چيدمان مناسب و ميزان نور، آن ها را از دل ساير عناصر تصويري متفرقه، بيرون بکشد.همين اشياي مزاحم و شلوغي پيش از حد، چهره غرفه ها را مخدوش مي کند و همچنين، بهتر است تنها روي ساختار کلي غرفه تمرکز کنيد و نه تمرکز زياد روي جزئيات خيلي خاص. چرا که تاثير آنها در مقابل ترکيب بندي عمومي، بسيار سطحي است. منبع : اصول طراحی غرفه
با توجه به اين که ملحقات تيره باعث مي شود چشمان بازديد کنندگان به سمت رنگ هاي تيره تر کشيده شوند طراحي نمايد با نظم دادن به ملزومات و ملحقات غرفه، کيفيت بصري بازديد کنندگان را افزايش دهد.
موارد ذيل در استفاده از رنگ در غرفه سازی نمایشگاه مد نظر قرار گيرد:
• در انتخاب رنگ حتما از رنگ های شرکت استفاده نمایید.
• به مکمل بودن رنگ و نور حتما توجه کافی داشته باشید.
• تمام مطالبی را که قصد انتقال آن را به بازدیدکننده دارید را در ذهن خود بپرورانید.
• حتما به معانی مختلف در فرهنگ های ملل گوناگون توجه داشته باشید.
• به این نکته توجه نمایید که رنگ های گرم موجب کوچک نمایش داده شدن غرفه می گردند.